از آنجایی که بسیاری از محصولات ایپکا با چوب سر و کار دارند، برآن شدیم تا 9 مزیت اسباب بازی های چوبی را برای شما بازگو کنیم. بی شک یکی از مهم ترین مزیت اسباب بازی های چوبی برای کودکان خلاقیت و رویاپردازی است و برای پرورش این خلاقیت نیازی نیست تا پدر خانواده هزینه های زیادی را متحمل شود. کافی است خود دست به کار شود و برای کودک خود با استفاده از چوب اسباب بازی هایی زیبا بسازد و در این راه از او نیز کمک بگیرد. این کار باعث می شود تا کودک از دو جهت رشد خلاقیت داشته باشد. از جهتی در ساخت اسباب بازی کمک کند و از جهتی دیگر با اسباب بازی، بازی کند.

در این مطلب که شاید جمعا 10 دقیقه وقت با ارزش شما را بگیرد حرف های زیادی با شما داریم که کمک زیادی هم به شما خواهد کرد. پس با ما همراه باشید تا عنوان های زیر را بررسی کنیم.

  1. کارایی زیاد و عمر طولانی بسیار مهم است
  2. خلاقیت را در کودکان خود ایجاد کنید
  3. کودک شما مهارت های زندگی را فرا خواهد گرفت
  4. حواس کودک خود را پرت نکنید
  5. تعامل با دیگران را تقویت کنید
  6. استدلال و منطق کودکتان را تقویت کنید
  7. باعث ایجاد هماهنگی بین چشم و دست می شوند
  8. ایمنی را دست کم نگیرید
  9. زیبایی منحصر به فرد این اسباب بازی ها را دست کم نگیرید

1-کارایی زیاد و عمر طولانی بسیار مهم است

اگر از پدربزرگ و مادربزرگ های خود بپرسید که اسباب بازی های چوبی قدیمی را به یاد دارند حتما پاسخشان بله است و شاید با آقای بارفیکس که حدود 70 سال پیش در دستان برخی از آن ها بوده است نیز بازی کرده باشند.

چرخه ی بازی با این اسباب بازی ها نسل به نسل گشته و گشته تا به ما و کودکان ما رسیده است.جالب است که بدانید تالار افتخار اسباب بازی های ملی آمریکا، شاخه درخت را قدیمی ترین اسباب بازی دنیا معرفی کرده است.

2-خلاقیت را درکودکان خود ایجاد کنید

این اسباب بازی ها به خوبی می توانند خلاقیت کودکان را افزایش دهند. آن ها می توانند سازه هایی را که در ذهنشان هست را با استفاده  و دستکاری چند قطعه چوبی بسازند و با این کار به شکلی ساده قوانین فیزیک را تجربه کنند. برای مثال با استفاده از چند قطعه چوب مستطیل شکل می توانند پلی بسازند و با این کار با مفهوم انتقال نیرو و جاذبه آشنا شوند.

3-کودک شما مهارت های زندگی را فرا خواهد گرفت

بچه ها با بازی کردن با اسباب بازی های چوبی و سایر اسباب بازی هایی که استاندارد هستند به طور غیر مستقیم و بدون اینکه خودشان بدانند مهارت های زندگی را کسب می کنند. آن ها از شکل های ساده برای یادگیری استفاده می کنند. تصور کنید که کودک شما در بازی خودش از چوب های مستطیل شکل به جای پول برای خرید و فروش استفاده می کند. یا در خاله بازی، مادر خانه وقتی می خواهد ظرف میوه بیاورد از دایره نارنجی به جای پرتغال و از دایره قرمز به جای توت فرنگی استفاده می کند.

شاید جز پدر و مادرهایی باشید که وقت و حوصله ی ساخت وسایل ساده ی چوبی را دارند، پس دست به کار خواهید شد و برای کودک خود یک مایکروفر چوبی با استفاده از تخته های سه لایه و چند لولا خواهید ساخت تا کودک شما غذای خود را درون آن گرم کند.

4-حواس کودک خود را پرت نکنید

اسباب بازی هایی که با صدا و موسیقی همراه هستند توجه کودک شما را به صدا و موسیقی پرت می کنند و اجازه تفکر و البته آرامش را به او نمی دهند. اما اسباب بازی های چوبی اغلب بی صدا هستند و کودک شما را وادار می کنند تا با آرامش بیشتری با اسباب بازی خود بازی کند.

اگر چه برخی از کودکان اسباب بازی های صدا دار را بیشتر دوست دارند، اما این صداهای الکترونیکی می توانند فرایند تفکر کودک شما را متوقف کنند.

اگرکودکی بیش فعال دارید، بهتر است از اسباب بازی های چوبی استفاده کنید.

5-تعامل با دیگران را تقویت کنید

تعامل کودک با دیگران

این اسباب بازی ها تعامل بین کودکان را تقویت می کنند. این اسباب بازی ها بر خلاف اسباب بازی های صدا دار، باعث می شوند کودک، دوستان یا خواهر و برادران خود را در بازی خود شریک کند.

 در روزگاری که اکثر خانواده ها تک فرزند هستند، انتخاب نوع اسباب بازی توسط کودک، نشان دهنده ی این خواهد بود که کودک می خواهد وارد اجتماع شود یا قصد دارد کارهای خود را انفرادی انجام دهد.

اگر چند فرزند دارید و قصد دارید بین آن ها تعامل ایجاد کنید، انتخاب اسباب بازی های چوبی بهترین گزینه است. حتی اگر تک فرزند هستید هم انتخاب این نوع اسباب بازی می تواند تعامل شما به عنوان پدر یا مادر را با کودکتان بیشتر کند.

6-استدلال و منطق کودکتان را تقویت کنید

اسباب بازی های چوبی، کودک را به یک فعالیت خاص و از قبل طراحی شده محدود نمی کنند. این اسباب بازی ها بر خلاف اسباب بازی های الکترونیکی که چند مرحله خاص را دنبال می کنند، مراحل خاصی ندارند و کودک را وادار به فکر کردن و ساختن می کنند.

وقتی کودک شما با یک لگوی چوبی بازی می کند در واقع خلاف قوانین فیزیک عمل نمی کند و اگر خلاف این قوانین رفتار کرد، خیلی زود متوجه خطای خود شده و در مراحل بعدی سعی می کند آن را اصلاح کند.

زمانی که کودک شما با تنگرام بازی می کند به کمک قطعات متفاوت این بازی و نیز با ساختن شکل های مختلف در واقع نشان می دهد که درحال انجام فعالیتی منطقی است.

7- باعث ایجاد هماهنگی بین چشم و دست می شوند

اسباب بازی های چوبی به واسطه ی اشکال توپر و متنوع خود، هماهنگی بین چشم و دست کودک شما را افزایش می دهند. بازی هایی مانند بازی میله و مهره که از قطعات چوبی با ابعاد مختلف ساخته شده اند به کودک کمک می کنند تا با دقت به قطعات و قرار دادن آن ها در میله به وسیله ی دست، هماهنگی بین چشم و دست خود را افزایش دهد.

8-ایمنی را دست کم نگیرید

به خودی خود اسباب بازی های چوبی ایمن هستند، مگر اینکه از چوب های نامرغوب یا سمی ساخته شوند. وقتی که کودک شما با اسباب بازی چوبی بازی می کند نگران سلامت و امنیت او نباشید چرا که این اسباب بازی ها به آسانی نمی شکنند. این به این معناست که کودک شما در معرض لبه های تیز حاصل از شکسته شدن اسباب بازی قرار نمی گیرد.

از آنجایی که این  اسباب بازی ها به طور کلی غیر شیمیایی هستند و از مواد طبیعی ساخته شده اند، جویدن یا مکیدن آن توسط کودک، مشکلی را برای وی به وجود نمی آورد. البته باید در هنگام خرید این اسباب بازی ها از اصالت رنگ به کار رفته بر روی آن ها اطمینان حاصل کرد تا از نوع رنگ های شیمیایی مضر نباشند و ترجیحا در آن ها از رنگ های گیاهی استفاده شده باشد.

9-زیبایی منحصر به فرد این اسباب بازی ها را دست کم نگیرید

اسباب بازی های چوبی زیبا و بی نظیر هستند. این اسباب بازی ها اگر که رنگ نشده باشند، با رنگ زیبا و طبیعی خود می توانند انرژی مثبتی را به شما و کودکتان منتقل کنند. اگر این اسباب بازی ها را در محیط عمومی خانه قرار دهید، به راحتی می توانید از دیدن آن ها لذت ببرید و هر زمان که کودکتان اراده بازی کردن با آن ها را کرد در اختیارش قرار دهید. 

شاید برای این اسباب بازی ها نسبت به اسباب بازی های پلاستیکی یا فلزی، بیشتر هزینه کنید اما ارزش آن ها ر دست کم نگیرید. این اسباب بازی ها به یک برهه ی زمانی خاص محدود نمی شوند و کودک شما متناسب با رشدی که می کند و در راه ساختن تخیلات خود از آن ها استفاده خواهد کرد.

-کلام آخر از زبان پدربزرگ اسباب بازی های ایران

در آخر سخنی از استاد زردشت هوش ور که در مورد بازی و اسباب بازی است را با هم مرور می کنیم.

«بازی کار کودک است و اسباب‌بازی وسیله این کار، ساختن اسباب بازی دنیایی خالص و ناب دارد که وصف آن به زبان نمی‌گنجد، شنیدن، دیدن و لمس اسباب‌بازی‌هایی که از میخ و حلبی و کاغذ و چوب درست شده‌اند مثل تجسم خاطرات شیرین کودکانه، انسان را جوان کرده و احساسات پاک بشری را جلا می‌دهد.»   

همراه ما باشید؛ شنبه ها ساعت 16