داستان تنگرام

روزي حاکم کشور چین از یک شیشه گر خواست تا قطعه شیشه زیبایی به شکل مربع براي او بسازد. شیشه گر که نامش آقاي تن بود براي ساخت شیشه از رنگ هاي درخشانی استفاده کرد و پس از تلاش بسیار، آن را ساخت. او تصمیم گرفت که خودش شیشه را به قصر حاکم ببرد تا بتواند صحیح و سالم آن را به مقصد برساند.
بنابراین سفرش را به طرف قصر آغازکرد. سفر طولانی بود. او از بیابان ها و رودخانه ها گذشت. از میان جنگل ها و کشتزارها گذر کرد تا به رشته کوه ناهمواري رسید. از کوه بالا رفت تا به قله کوه رسید. از دور چشمش به قصر افتاد. از شوق این که تقریبا به مقصد رسیده، پایش بر روي سنگی لغزید و به زمین افتاد. شیشه شکست و به 7 تکه تقسیم شد.
آقاي تن خیلی ناراحت شد و فکر کرد که حتما حاکم از او خشمگین خواهد شد. همانطور که در فکر چاره بود، متوجه شد که تکه هاي شکسته شیشه را می توان به شکل هاي مختلف (گرام) درآورد. آقاي تن تصمیم گرفت تا با استفاده ازاین اشکال براي حاکم داستان سفرش را بازگو کند. هنگامیکه به قصر رسید، تکه هاي شیشه را جلوي خود چید و شروع به ساختن اشکالی کرد که در مسیر خود دیده بود. او با جا به جا کردن تکه هاي شیشه اي، شکل خانه خود، شتري که در بیابان دیده بود، میمون هایی که در مسیرش بودند، قایقی که در رودخانه شناور بود و رشته کوهی که از آن افتاده و شیشه شکسته بود را به وجود آورد.
وقتی آقاي تن این گونه براي حاکم داستان را تعریف کرد، حاکم بسیار لذت برد و اشکال شیشه اي او را تنگرام نامید (یعنی اشکال آقاي تن)، سپس دستور داد تا آن اشکال را با چوب بسازند. بدین ترتیب تنگرام به وجود آمد.
شرح این ماجرا در تمام شهر پیچید و از آن پس مردم کشور چین براي نقل داستان از تنگرام استفاده می کردند.

از تنگرام تا تانگو

در ایران به این بازی تانگو، توانگو و تنگرام نیز گفته می شود و از جمله بازی های فکری و ساده ی هندسی است که برای سنین 5 سال به بالا مناسب است.
ریشه واژه ی این بازی از به هم پیوستن tan که برگرفته از دودمان تانگ است و gramma که یک واژه ی یونانی و هم معنی گراف است به وجود آمده است.
این بازی که به آن هفت قطعه ی جادویی نیز می گویند یک بازی فکری است که در قالب یک پازل هفت تکه ساخته می شود. هدف از این بازی این است که به فرد کمک کند تا تصویری را با آن بسازد و خلاقیت و قوه ی تخیل خود را روز به روز بهبود بخشد.

تناقض در این بازی

در این بازی تناقضات مختلفی به وجود می آید. به این معنا که با همان هفت قطعه، شکل مشابه و با مساحت متفاوت به وجود می آید. یکی از این تناقضات را که بسیار معروف شده است را هنری دودنی کشف کرد. این تناقض مربوط به دو راهب است که یکی از آن ها پا دارد و دیگری پا ندارد و در حقیقت این پای اضافه از جابجایی قطعات به وجود آمده است و هیچ قطعه ای به هفت قطعه ی  بازی اضافه نشده است.

تناقض در بازی تنگرام

شما هم تلاش کنید تا این دو شکل را بسازید و به این تناقض برسید و اگر تناقض دیگری را کشف کردید حتما تصویر آن را به اشتراک بگذارید.


 چه طرح هایی با تنگرام می توان ساخت؟

اشکال مختلف و بیشماری را با این هفت قطعه تنگرام می توان ساخت اما در کتاب های قرن نوزدهم میلادی حدود 6500 شکل آورده شده است که می توان با تنگرام ساخت.
دو شخصیت چینی به نام های فو تراینگ وانگ و چوآن چین ژیونگ در سال 1942 ادعا کردند که تنها 13 شکل کوژ با این بازی میتوان ساخت و ادعای خود را هم به اثبات رساندند.

13 شکل کوژ تنگرام

اشکال کوژ اشکالی هستند که اگر قطری بین هر دو راس آن ترسیم کنیم از محیط آن بیرون نرود.


بازی تنگرام از چه شکل هایی تشکیل شده است؟

از هفت قطعه تشکیل شده است که به گونه ای ساخته شده اند که با چیدن آنها در کنار هم می توان به یک مربع دست یافت. این هفت قطعه شامل موارد زیر می باشند:
•    دو مثلث قائم الزاویه بزرگ
•    دو مثلث قائم الزاویه کوچک
•    یک مثلث قائم الزاویه متوسط
•    یک مربع
•    یک متوازی الاضلاع
با گذر زمان، مدل دیگري از تنگرام با شکل بیضی ابداع گردید که به تخم مرغ جادویی مشهور است. این بیضی به 9 قطعه مطابق شکل زیر تقسیم شده است که با کمک این قطعات می توان اشکال گوناگونی از پرندگان را ساخت.

تنگرام بیضی

چطوری با تنگرام بازی کنیم؟

با کمک این 7 قطعه می توانید از روش های گوناگون، شکل های مختلف، زیبا، سرگرم کننده و گیج کننده بسازید. برای ایجاد هر شکل ناگزیر هستید از تمامی هفت قطعه استفاده کنید، به هر صورت دلخواه بچرخانید  و حتی آن ها را پشت و رو کنید. اما نکته ای که وجود دارد این است که هیچ قسمتی از تکه ها نمی توانند هم پوشانی داشته باشند.

بازی میخ و چکش تنگرام ایپکا

بازی میخ و چکش تنگرام ایپکا

بازي میخ و چکش تنگرام براي همه گروه هاي سنی به ویژه کودکان مناسب است؛ چرا که این بازي قدرت تجسم هندسی ذهن را تقویت می کند و باعث درك بهتري از این علم می شود. درحقیقت کودك درحین بازي تحت آموزش غیرمستقیم (که یکی از بهترین انواع آموزش محسوب می گردد) قرار می گیرد. به همین منظور توصیه می گردد کودك را به ایجاد اشکال به کمک تنگرام تشویق نمایید.
در این بسته علاوه بر قطعات فانتزي، 32 قطعه به گونه اي طراحی شده اند که به کمک آنها می توانید به دو تنگرام مربع و دو تنگرام بیضی دست یابید. براي شروع کار 7 قطعه تنگرام مربع و یا 9 قطعه تنگرام بیضی را پیش روي خود بگذارید

شکل های تنگرام

شکل های زیر را که می توانید با تنگرام بسازید را برای شما آماده کرده ایم تا با کودک خود و با بازی میخ و چکش تنگرام این شکل ها را بسازید و با ما در اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

  • اعداد

    عدد صفر تنگرام عدد یک تنگرام عدد دو (2) تنگرام عدد سه (3) تنگرام عدد چهار تنگرام عدد پنج تنگرام عدد 6 تنگرام عدد 7 تنگرام عدد 8(هشت) تنگرام عدد 9(نه) تنگرام
  • حویانات تنگرام پروانه تنگرام خفاش تنگرام حیوانات تنگرام روباه تنگرام حیوانات تنگرام عقاب تنگرام حیوانات تنگرام خر تنگرام حیوانات تنگرام خرس تنگرام شتر تنگرام گربه تنگرام گربه تنگرام خروس تنگرام لاک پشت تنگرام نهنگ تنگرام حیوانات تنگرام حیوانات تنگرام حیوانات تنگرام کوسه تنگرام کانگورو تنگرام حیوانات تنگرام خرگوش تنگرام حیوانات تنگرام حیوانات تنگرام حیوانات تنگرام گربه تنگرام حیوانات تنگرام حیوانات تنگرام حیوانات تنگرام