کودک شما به تولد دوست خود دعوت شده است. چه هدیه ای برای دوست او می گیرید؟ بودجه خود را در نظر گرفته اید؟ احساسات آن کودک را چطور؟ 

 

تولد گرفتن و خرید هدیه تولد برای دوستان و خانواده، یکی از رسوم لذت بخش مردم دنیاست. هر فردی دوست دارد که لحظات شاد خود را با دیگران تقسیم کند و شادی را به آن ها نیز هدیه دهد. دیگران نیست این تقسیم شادی را بی پاسخ نمی گذارند و با تقدیم هدیه به کسی که تولد اوست شادی او را دو چندان می کنند. 

اما در این میان انتخاب این هدیه، با توجه به موارد زیادی که وجود دارد، کاری نسبتا دشوار است. درست است. درست است که بچه ها راحت تر از بزرگ ترها خوشحال می شوند اما باز هم نمی توان هر هدیه ای را برای آن ها در نظر گرفت و باید نکات بیشتری را در خرید و تقدیم هدیه به آن ها رعایت کرد. با ما در این مطلب همراه باشید تا 8 نکته در مورد خرید هدیه برای کودکان را با شما در میان بگذاریم و پس از آن هم به سراغ هدیه های مناسب گروه های سنی مختلف و همچنین دختران و پسران برویم. 

 

1- قصد خرید هدیه برای چه کسی را دارید؟ 

قطعا خرید هدیه برای یک کودک 1 ساله با یک کودک 10 ساله تفاوت های زیادی دارد. سعی کنید خود را جای کودک قرار دهید و به قول معروف با کفش های او راه بروید تا درک کنید که او چه می خواهد و چه چیزی را دوست دارد. 

می توانید رفتار والدین وی را در نظر بگیرید که کار آنها چیست، در کدام گروه ها یا فعالیت هایی شرکت می کنند. اگر کودک شما در کنار کودک آن ها بزرگ شده است، می توانید با یک تصویر سازی ذهنی درست، کار را ساده تر کنید. 

  

2- از محدود کردن بودجه خجالت نکشید! 

حتی اگر به گران ترین رستوران شهر برای تولد دعوت شده اید، به این معنا نیست که شما هم باید هدیه ای گران قیمت ببرید. اگر برای هر تولدی که در سال دارید، بودجه ی خاصی را تعیین کرده اید ( مثلا 50 هزار تومان)، این تولد هم از بقیه تولد ها جدا نیست و باید طبق همان بودجه رفتار شود. 

از محدود کردن بودجه خجالت نکشید و وضعیت خود را در نظر بگیرید. اگر وضعیت آن ها با شما فرق دارد دلیل بر این نمی شود که هدیه ای گران قیمت بگیرید. 

 

3- مشورت با کودک خود را فراموش نکنید! 

مشورت با کودکان

کودک شما بهترین مشورت دهنده به شماست. پس اگر به اندازه ی کافی بزرگ شده است، برای خرید هدیه او را نیز همراه خود ببرید و اگر هنوز سن کمی دارد، از او سوالاتی مثل " فکر میکنی پارسا چی دوست داشته باشه؟" بپرسید. 

این کار باعث می شود تا کودک شما درس های مهمی از هدیه دادن را بیاموزد و همچنین از واکنش دوست خود در هنگام باز کردن هدیه هیجان زده شود. ممکن است کودک شما چیز خاصی را مد نظر داشته باشد که از اتفاق در بودجه ی شما نیز می گنجد و کار شما راحت می کند. بنابراین از درخواست کمک از کودکان نترسید. مطمئنا از این که آن ها را در این مسائل مشارکت می دهید خوشحال می شوند. 

اگر کودک شما سن کمی دارد و هنوز برای پاسخگویی توان کافی ندارد، کافی است خودتان به تنهایی به فروشگاه بروید و هدیه ای مناسب پیدا کنید. 

 

4- اشکالی ندارد؛ با والدین کودک تماس بگیرید 

شاید بعضی پیش خود فکر کنند که صورت خوشی ندارد که با والدین کودک تماس بگیریم و از او درخواست کمک کنیم. اما نترسید؛ چه اشکالی دارد که با آن ها تماس بگیرید و در مورد چیزهایی ک فرزندشان دوست دارد صحبت کنید و غیر مستقیم متوجه شوید که کودک آن ها چه چیزی دوست دارد. 

حتی می توانید چند گزینه را پیشنهاد کنید و متوجه شوید که کودک آن ها از بین این گزینه ها، کدام را بیشتر دوست دارد. 

 

5- لیست هدایای موجود در اینترنت هم گزینه ی خوبی است 

خرید هدیه اینترنتی

وقتی نمی توانید به اندازه ی کافی خلاق باشید و هدیه ای مناسب پیدا کنید، میتوانید به سراغ پیشنهادات گوگل بروید و به حرف او گوش کنید. قطعا موتورهای جستجو پیشنهاد های خوبی را برای شما کنار گذاشته اند. 

 

6- از شبکه های اجتماعی استفاده کنید 

امروزه و در عصر رسانه های دیجیتال، دیگر حضور در شبکه های اجتماعی محدود به سن نمی شود و خیلی از کودکان نیز اکانت این شبکه ها را دارند و عکس و علاقه هایشان -حتی اگر شده توسط والدین- را با دیگران به اشتراک می گذارند. 

به سراغ آن ها بروید و از سرگرمی ها و علاقه ی آن ها با خبر شوید. 

 

7- تجربه های مشترک را به خاطر بیاورید

کودکی که به تولدش می روید به احتمال زیاد سال گذشته در تولد فرزند شما شرکت کرده است. آن روز را به خاطر بیاورید و ببینید که چه هدایایی را با خود آورده بود. انتخاب او در سال گذشته می تواند سر نخ خوبی برای خرید هدیه باشد. می توانید مثل همان هدیه یا مورد مشابه آن را برای وی بگیرید. 

تجربیات در کنار هم بودن کودک شما با آن کودک نیز کمک زیادی می تواند به شما کند. بازی کردن آن ها در ساحل دریا، علاقه ی هر دوی آن ها به یک بازی خاص و... 

 

8- کارت هدیه بگیرید 

کارت هدیه

از آنجا که کودکان در برخی سنین، هنوز ارزش پول را درک نمی کنند گرفتن کارت هدیه برای آن ها انتخاب مناسبی نیست . اما بهتر از این است که هدیه ای بگیرید که او دوست نداشته باشد و با گرفتن آن از شما حال خوبی پیدا نکند. 

توجه داشته باشید که این آخرین راهکار موجود است و در صورتی از آن استفاده کنید که دیگر راه به جایی ندارید. 

 

حالا که با هم نکات بالا را مرور کردیم، وقت آن رسیده است که با هم به بررسی هدیه های مناسب هر گروه سنی رفته و پس از آن هدیه های مناسب هر سن که در وبسایت ایپکا موجود است را با هم مرور کنیم. پس اگر باز هم با ما همراه باشید، به راحتی هدیه خود را انتخاب خواهید کرد. 

 

- برای کودک 1 یا 2 ساله چه کادویی مناسب است؟ 

کودکان در این سن به شدت کنجکاو هستند و همین باعث می شود که مستعد خفگی باشند. بنابر این باید هدیه هایی انتخاب کنید که در عین ایمن بودن، حس کنجکاوی را در آن ها ارضا کند و پیشنهاد ما این است که اسباب بازی هایی که حواس پنج گانه کودک را درگیر می کنند را انتخاب کنید. 

هدیه مورد علاقه پسرها می تواند یک ماشین اسباب بازی باشد که اجزایش کاملا ثابت بوده و از جای خود بیرون نمی آیند و تکه های بزرگی هم دارند. این اسباب بازی باعث می شود مهارت های حرکتی کودک بهبود یابد. 

هدیه مورد علاقه ی بچه های نوپا می تواند یک جفت کفش راحت و نرم و بدون بند باشد تا با آن راه بروند و ذوق کنند.   

 

- برای کودک سه، چهارساله چه هدیه ای مناسب است؟ 

این بچه ها تحرک و انرژی بیشتری نسبت به قبل داند و در بازی و حرکت کردن استقلال عملی بیشتری دارند. اسباب بازی هایی که برای این کودکان انتخاب می شود باید به یادگیری آن ها کمک کرده و همچنین خلاقیت شان را افزایش دهد. 

لگوهای درشت، به خصوص برای پسر بچه ها می تواند گزینه ی مناسبی باشد. زیرا میل به ساختن را در آن ها به وجود می آورد. 

کتاب های سه بعدی می توانند آن ها را به مطالعه علاقه مند کرده و با شناسایی حروف و کلمات به کمک تصاویر مهارت خواندن پیدا کنند. همچنین بچه ها در این سن به شدت به نقاشی کشیدن علاقه داشته و یک ست کامل نقاشی خیلی خیلی خوشحالشان می کند. 

از بین محصولات ایپکا، چرتکه، بازی های میخ و چکش، ترازوی چوبی، بازی میله و مهره و رنگ چین مناسب این گروه سنی هستند. 

- برای کودک پنج، شش ساله چه کادویی بگیرم؟ 

در این کودکان انرژی و استقلال بیشتر شده و میل به ساختن در آن ها زیادتر می شود. برای این بچه ها بازی های هیجان انگیز، خلاقانه و کمی هم چالش برانگیز مناسب است. 

ماشین اسباب بازی به خصوص کامیون و جرثقیل، کیت های ساده آزمایش علوم، پازل و... مناسب این سن هستند. و باز هم از بین محصولات ایپکا، بازی های تعادل و دارهای بافندگی مناسب این گروه سنی هستند. 

منتظر ما باشید؛ شنبه ها حوالی ساعت 16