شاید از این عنوان تعجب کرده باشید اما رفتار های پرخاشگرانه در بین کودکان کم سن تا حدی عادی و رایج بوده و کودکان زیر شش سال به این دلیل که به بلوغ کافی برای کنترل خشم خود نرسیده اند معمولا خشم خود را با کتک زدن والدینشان نشان می دهند. این در حالی است که حتی ممکن است بدانند کتک زدن کار اشتباهی است اما در این سن، توانایی کمی برای کنترل خشم خود دارند. 

در ادامه همراه ما باشید تا متداول ترین دلایل کتک خوردن والدین از کودکانشان را بررسی کنیم و تا حد زیادی از این کار جلوگیری کنیم.  

دلایلی همچون: 

1-مخالفت با خواسته های کودک 

2-عدم توانایی کودک در برقراری ارتباط 

3-استرس و اضطراب کودک 

4-جلب توجه توسط کودک 

1-مخالفت با خواسته های کودک 

مخالفت با خواسته های کودک

 

معمولا مخالفت با خواسته های کودک یکی از اولین دلایل به وجود آمدن خشم در کودکان است. چرا که در این شرایط او احساس ناامیدی کرده و چون سنش کم است، توانایی ابراز و بیان خواسته هایش به شکلی درست را ندارد و به همین دلیل برای بروز خشم و عصبانیتش شروع به کتک زدن والدینش می کند. 

 

2-عدم توانایی کودک در برقراری ارتباط  

خواسته ها و نیازهای کودکان در سن دو سالگی به شدت افزایش می یابد، این در حالی است که در این سن مهارت های کلامی و زبانی کودک کامل نشده و او نمی تواند به شکلی واضح نیاز خود را ابراز کند. بنابراین برای بیان آن ها از روش هایی همچون کتک زدن استفاده می کند. 

 

3-استرس و اضطراب کودک 

رشد کودکان چندین مرحله را شامل می شود و از اهمیت بالایی برخوردار است که باید به آن توجه کافی کرد. کودکان معمولا در این مراحل با چالش های گوناگونی مواجه می شوند که به واسطه کم سن و سال بودنشان تحت فشار قرار گرفته و مضطرب می شوند. بنابراین آن ها با به وجود آمدن هرگونه اتقاقی سریع واکنش نشان می دهند،  که ممکن است این نوع از واکنش توسط آنها؛ کتک زدن والدینشان باشد. 

 

4-جلب توجه توسط کودک 

جلب توجه کودکان

 

با توجه به اینکه کودکان نیاز به توجه دارند، مرتب تلاش می کنند که با انجام عملی جلب توجه کنند. حال اگر به آنها توجهی نشود، دست به هرگونه کار منفی و مثبتی می زنند تا توجه دیگران را به خود جلب کنند. اگر بعد از اینگونه تلاش ها باز هم مورد توجه قرار نگیرند می دانند که اگر شروع به کتک زدن والدینشان کنند، مورد توجه قرار خواهند گرفت. 

 

حال ممکن است این سوال برای شما پیش آید که  با این کودکان چه رفتاری داشته باشیم؟  

ما در اینجا به این سوال شما و با عناوین زیر،  پاسخ خواهیم داد: 

1-قانون گذاری کنید 

2-رفتار مناسب را به کودک آموزش دهید 

3-با کودک حرف بزنید 

4-به کودک توجه کنید 

5-الگوی خوبی باشید 

6-ازتنبیه بدنی کودک خودداری کنید 

7-به او اجازه ندهید از خجالت کشیدن شما سو استفاده کند 

8- استقلال کودک را درک کنید 

9- محیط را ترک کنید 

10-از متخصص کمک بگیرید 

 

1- قانون گذاری کنید 

خیلی خوب است اگر در خانه قوانینی در رابطه با رفتار محترمانه قرار داده و مطابق این قوانین مشخص کنید که لگد زدن، ضربه زدن، گاز گرفتن، کتک زدن و هر عمل خشونت آمیز و نامناسب دیگری ممنوع است. بهتر است درباره این قوانین با کوک صحبت کنید تا از درک کردن او راجع به این قوانین مطمئن شوید. 

 

2-رفتار مناسب را به کودک آموزش دهید 

یکی دیگر ار راه های مناسب جهت کنترل خشم کودکان؛ آموزش رفتار مناسب به اوهست. شما می توانید در یک زمان مناسب که کودک در آرامش به سر می برد، مهارت های لازم برای کنترل خشم و عصبانیت را در قالب بازی و نمایش به او آموزش دهید. حتی شما می توانید به او بیاموزید که می تواند هنگام عصبانیت نفس عمیق بکشد، بازی کند و در مورد عصبانیتش صحبت کند. 

 

3-با کودک حرف بزنید 

حرف زدن منطقی با کودک

 

شما می توانید در رابطه با عصبانیت، هیجانات و احساسات کودکتان، با او صحبت کنید و نحوه صحیح ابراز آنها را به او بیاموزید. وقتی شما به کودکتان بگویید: «من را نزن، این رفتار تو به من آسیب می‌زند». او می آموزد که آسیب زدن به دیگران کار درستی نیست.  

 

4- به کودک توجه کنید 

اگر شما به آنچه در دنیای کودک اتفاق می افتد، توجه کنید قطعا علت بروز خشونت های او را خواهید فهمید و اینگونه راحت تر می توانید برای آنها راه حلی بیابید. در واقع گاهی اوقات دلیل بروز برخی از رفتارهای پرخاشگرانه کودکان؛ گرسنگی، خستگی و ناآرام بودن محیط است. 

 

5- الگوی خوبی باشید 

الگوی خشونت

 

در واقع بیشتر کودکان هنگام عصبانیت همان رفتاری را از خود نشان می دهند که شما در هنگام عصبانیت از خود نشان داده اید. پس شما باید هنگام عصبانیت به رفتارها و عکس العمل های خود دقت کنید و الگوی مناسبی برای کودکتان باشید چرا که کودکان رفتار های والدینشان را تقلید می کنند. 

 

6- از تنبیه بدنی کودک خودداری کنید 

کودکان بیشتر از آنکه به حرف های والدینشان گوش کنند به رفتار آنها توجه می کنند. بنابراین بهتر است هنگام بروز خشونت توسط کودک، آنها را تنبیه نکنید و سعی کنید که مهارت های رفتار احترام آمیز را به اوبیاموزید. 

 

7- به او اجازه ندهید از خجالت کشیدن شما سو استفاده کند 

مراقب باشید که پس از پرخاشگری های کودکتان، به دلیل خجالت کشیدن از دیگران تسلیم رفتار او نشوید. چرا که خجالت کشیدن شما سبب تقویت رفتار پرخاشگرانه کودک خواهد شد. در این مواقع بایستی با او قاطعانه اما با مهربانی برخورد کنید و به او بیاموزید که در صورت رفتار خشونت آمیز خواسته اش را انجام نخواهید داد. 

 

8- استقلال کودک را درک کنید 

باید بدانید که کودکان در هر سنی نیاز به استقلال دارند تا مهارت های زندگی را بیاموزند. بنابراین شما باید به آنها اجازه دهید که  لباسشان را خودشان بپوشند، غذایشان را خودشان بخورند و شما در این زمینه آنها را تشویق کنید. 

 

9-محیط را ترک کنید 

تنهایی کودک

 

بهتر است در هنگام پرخاشگری کودک، شما بدون هیچگونه عصبانیتی محیط را ترک کرده و او را تنها بگذارید. در این شرایط،  آرام کردن محیط به او بیشتر کمک می کند. 

 

10-از متخصص کمک بگیرید 

گاهی اوقات دیده می شود که با وجود سن بالای فرزند، او همچنان توانایی کنترل خشم خود را ندارد. در این هنگام بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. چرا که بیش فعالی، تاخیر در رشد فکری  یا شناختی کودک هم می تواند منجر به بروز چنین مشکلاتی شود. 

 

به طور کلی بهتر است در هنگام عصبانیت فرزندتان؛ آرامش خود را حفظ کنید و خونسرد باشید.ما هم امیدواریم که توانسته باشیم شما را در مقابله با عصبانیت های کودکانتان کمک کرده باشیم. 

راستی ما این مطلب را با کمک وبسایت های کودکت و مشاور کودک نوشته ایم و با گفتن نام آن ها، می خواهیم به نوعی از ایشان تشکر کرده باشیم.