برخلاف باور بزرگترها که فکر می کنند بازی صرفا وسیله ای جهت تخلیه انرژی کودکان است، باید بدانید که در واقع بازی کردن کودکان یک عمل هدفمند است، حتی اگر نتیجه ای به همراه نداشته باشد. 

کودکان با بازی کردن؛ لذت می برند، ارتباط برقرار می کنند، خلاق می شوند، ذهنشان رشد می کند، تجربه کسب می کنند وحتی احساساتشان را بیان می کنند. 

حال اگر شما به عنوان یک پدر، مادر یا یک مربی بخواهید به کودک کمک کنید تا در آینده عملکرد قابل قبولی داشته باشد و بتواند کودک خلاقی شود، بایستی فرصت بازی کردن با او را فراهم کنید. 

شما باید متناسب با سن کودک، میزان مهارت های او، ویژگی ها و علاقه اش بدانید چه بازی هایی را برای تقویت چه مهارتی با او انجام دهید؟ 

در این مطلب با ما همراه باشید تا موارد زیر را بررسی کنیم و تا جایی که امکان دارد با کودک خود انجام دهیم. 

  • بازی هایی برای تقویت خلاقیت کودکان 
  • بازی هایی برای تقویت هوش 
  • بازی هایی برای تقویت حافظه 
  • بازی هایی برای هماهنگی چشم و دست 
  • بازی هایی برای تقویت عزت نفس 

 

- بازی هایی برای تقویت خلاقیت کودکان 

نقاشی: نقاشی کشیدن به همراه کودکان یکی از ساده ترین و بهترین بازی ها برای کمک به خلاقیت آن  هاست. کاغذ و  مداد رنگی را در اختیار کودکتان قرار دهید، اجازه دهید با رنگ های مختلف هر نوع خط و شکلی که می خواهد بکشد. پس از هربار خط خطی کردن توسط کودکتان، او را تشویق کنید و از او بپرسید که چه چیزی کشیده است. در واقع او با نقاشی کشیدن ذهنش بازتر شده و هر بار خلاقانه تر شروع به نقاشی کشیدن خواهد کرد. 

حتی می توانید از بین خط خطی های او شکل های مختلف را پیدا کنید.  شکل خانه، حیوان و... 

نقاشی کردن کودک

 

بازی با خمیر بازی: با خریداری خمیر بازی برای کودکتان و ساختن مجسمه های مختلف برای او، کودک را تحریک به انجام بازی و خلاقیت کنید.  با کمک خمیرها می تواند برخی رنگ ها را نیز بشناسد. 

بازی با حبوبات: حبوباتی را در اختیار کودکتان قرار دهید و از او بخواهید با قرار دادن آن ها در کنار هم هر چه را دوست دارد طراحی کند و شما هم در این کار او را کمک کنید و در بازی همراهش شوید. 

 به مرور زمان راحع به اسامی حبوبات و خواص آن ها هم صحبت کنید. 

 

- بازی هایی برای تقویت هوش 

بازی های فکری: انجام بازی های فکری مختلف با کودکان، بهترین روش برای کمک به هوش کودکان است. معماها، بلوک سازی، ریاضی و حل مسئله از جمله بازی های فکری هستند که می توانید با کودکتان انجام دهید. 

چالش ذهنی: ذهن کودکتان را به چالش بکشید. مثلا پس از خواندن داستانی برای او، یا دیدن فیلم و کارتون از او بخواهید آن ها را به زبان خودش بازگو کند. 

در این بین شاید کودک قسمتی از داستان را تغییر دهد، قسمتی را به آن اضافه یا از آن کم کند. حساسیت زیادی به این موضوع نشان ندهید، چرا که این خود نشان می دهد که خلاقیت کودک شما در حال رشد است. 

تنفس عمیق از راه بینی: تحقیقات نشان داده است که تنفس عمیق از راه بینی، مغز را تقویت می کند. بنابراین هر روز صبح یا قبل از به خواب رفتن کودکتان پانزده دقیقه این کار را در قالب بازی با او تمرین کنید. 

 

- بازی هایی برای تقویت حافظه 

جابجایی در وسایل: در یک بازی ساده به همراه کودکتان، از او بخواهید چشمانش را ببند و سپس شما تعدادی وسیله را جابجا کنید. آنگاه از او بخواهید حدس بزند چه وسایلی جا به جا شده است. با تمرین و تکرار این بازی، در واقع کودک تمرکز بیشتری خواهد کرد. 

استفاده از فلش کارت ها با دو تصویر مشابه: شما می توانید فلش کارت هایی که به صورت جفتی دارای تصاویر مشابه هستند تهیه کنید و سپس با جا به جا کردن و برگرداندن آن ها از کودکتان بخواهید تصاویر مشابه را بیابد. فراموش نکنید که شما نیز باید در بازی همراهش باشید. 

صدا و تصویر: معمولا کودکان علاقه زیادی به حیوانات دارند. به کمک کتاب های مصور مختلف، شکل حیوانات به همراه اسم آن ها را برایش بازگو کنید و سپس صدای حیوان مورد نظر را در آورید و به همین ترتیب از کودک هم بخواهید نام آن ها را بگوید و صدایشان را در آورد. با تمرین و تکرار، حافظه کودک تقویت خواهد شد. 

در این رابطه می توانید از بازی میخ وچکش مزرعه هم استفاده کنید. 

 

- بازی هایی برای هماهنگی چشم و دست  

پرکردن نقطه چین ها و خط چین ها: یکی از ساده ترین بازی ها برای کمک به تقویت مهارت هماهنگی بین چشم و دست کودکان رسم خطوطی به صورت نقطه چین و یا خط چین روی کاغذ است که باید از کودکتان بخواهید آن ها را به هم وصل کند.  

پازل: پازل یکی از بازی های جذاب برای کودکان در هر سنی است. عکس مربوط به پازل را به کودک نشان دهید و سپس او را تشویق کنید تا حل آن را بر عهده بگیرد و تکمیلش کند. پازل علاوه بر اینکه به تقویت حافظه و ذهن کودک کمک می کند، باعث می شود تا یک هماهنگی درست بین چشم و دست کودک ایجاد شود. 

بازی پازل

 

رنگ آمیزی اشکال: از کتاب های رنگ آمیزی کمک بگیرید. با خریداری این کتاب ها هم رنگ ها را به کودکتان بیاموزید و هم از او بخواهید هر رنگ را در جای مناسب خودش به کار ببرد. 

اکثر بازی های ایپکا، در این زمینه به شما کمک خواهند کرد. 

رنگ آمیزی حیوانات

 

- بازی هایی برای تقویت عزت نفس 

نسبت دادن صفات به کودک: به همراه کودکتان هر کدامتان یک صفت مثل باحال، مهربون، دوست داشتنی و...  به خود اختصاص دهید. سپس از کودکتان بخواهید صفتش را با یک حرکت بدنی هماهنگ به آن ویژگی به شما نشان دهد و شما نیز این کار را تکرار کنید. کودکان با این کار اعتماد به نفس بهتری پیدا خواهند کرد. 

 

- بازی آخر(سخن آخر) 

امیدواریم که با بازی های معرفی شده، به شما کمکی در جهت تقویت مهارت های کودکانتان کرده باشیم. اما در هنگام بازی با آن ها به چند نکته توجه کنید: 

  1. با دغدغه های فکری وارد بازی نشوید. 
  2. اجازه دهید کودک، بازی ها را مطابق با خواسته و علاقه اش انتخاب کند و او را در انتخاب بازی ها مجبور نکنید. 
  3. قبل از شرع بازی مدت زمان بازی را به کودکتان بگویید. 
  4. سعی کنید اجازه دهید کودک تا جای ممکن هنگام بازی، خودش بازی را انجام دهد. 
  5. هنگام بازی با کودک کاملا حوصله به خرج دهید و صبورانه با کودک بازی کنید. 

 

ما این مطالب را به کمک وبسایت های کودک آنلاین و نمناک نوشته ایم و از گفتن منابع نوشتنمان خرسندیم. 

اگر نظر یا پیشنهادی در مورد این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید