آیا تا به حال کودک خود را مورد تمسخر قرار داده اید؟ آیا می دانید مسخره کردن کودکان، آسیب های روانی بسیاری برای آنان دارد که برای همیشه در ذهن و فکر آن ها باقی می ماند؟ 

متاسفانه والدین از عواقب و اثرات تحقیر کردن ‏کودکانشان بی خبر هستند و نمی دانند که زیر سوال بردن شخصیت کودکان چه آثار مخربی روی آنان دارد. 

ما در اینجا به 9 مورد از این آثار اشاره می کنیم: 

  1. ویران کردن اعتماد به نفس کودک 
  2. ناتوان کردن کودک در برقراری ارتباط سالم با دیگران 
  3. ایجاد خود کم بینی در کودک 
  4. از دست رفتن مهارت نه گفتن در کودک 
  5. ناتوان شدن کودک در مهارت های اجتماعی و تحصیلی 
  6. در معرض قرار گرفتن کودک در برابر آسیب های جسمی و فیزیکی 
  7. ایجاد ترس و اضطراب در کودک 
  8. مبتلا شدن کودک به افسردگی 
  9. مبتلا شدن کودک به بی اعتمادی 

 

1- ویران کردن اعتماد به نفس کودک 

اعتماد به نفس

 

یکی از مهم ترین و پررنگ ترین عواقب مسخره کردن کودکان، ویران شدن اعتماد به نفس آنان است. از بین رفتن اعتماد به نفس در کودکان آنقدری مهم است که حتی ممکن است این مسئله تا سنین بالاتر و حتی بزرگسالی گریبان آنان را بگیرد.  

فراموش نکنید که مسخره کردن کودکتان توسط شما نه تنها هیچگاه فراموش نمی شود بلکه برای همیشه در ذهن او باقی خواهد ماند. آنچه که سبب تحقیر کردن فرزندتان شده برای او به یک ناراحتی، ناامیدی و کمبود اعتماد به نفس ابدی تبدیل خواهد شد. همچنین آنان قادر به برقراری ارتباط درست با دیگران نخواهند بود و به این باور خواهند رسید که هیچ کاری را نمیتوانند انجام دهند. 

 

2- ناتوان کردن کودک در برقراری ارتباط سالم با دیگران 

گاهی مورد تمسخر قرار گرفتن کودکان، آنچنان بر روی روان و شخصیت آنان تاثیری مخرب دارد که آن ها جرات به معاشرت و گفتگو با دیگران را نخواهند داشت و از ترس تحقیر شدن، کناره گیری کردن را به برقراری هرگونه رابطه ای ترجیح می دهند. 

 

3- ایجاد خود کم بینی در کودک 

درواقع با از بین رفتن اعتماد به نفس در کودکی که مورد تمسخر قرار گرفته، او به تدریج حس می کند که لیاقت انجام هیچ کاری را نداشته و دیگران همواره از او بهتر خواهند بود. بنابراین با این تفکر، او دچار خود کم بینی می شود. 

 

4- از دست رفتن مهارت نه گفتن در کودک 

وقتی کودک با تحقیر و تمسخر، اعتماد به نفسش را از دست داده و دچار خود کم بینی می شود؛ جرات نه گفتن در مقابل خواسته های دیگران را هم از دست می دهد. چرا که گمان می کند هر لحظه مورد تمسخر و تحقیر شدن توسط دیگران قرار بگیرد. 

 

5- ناتوان شدن کودک در مهارت های اجتماعی و تحصیلی 

ناتوان شدن در مهارت های اجتماعی

 

یکی از عواقب خطرناک تحقیر کردن کودکان، ناتوانی و ضعف آنان در مهارت های اجتماعی و تحصیلی است

. چرا که عصبانیت و خشم ناشی از مسخره کردن آن ها سبب رفتارهای خشونت آمیز، کابوس های شبانه و شب ادراری در آن ها می شود و به این شکل آنان قدرت پیشرفت با کودکان همسن خودشان را از دست داده و در مهارت های اجتماعی و تحصیلی شان دچار اختلال خواهند شد. 

 

6- در معرض قرار گرفتن کودک در برابر آسیب های جسمی و فیزیکی  

کودکانی که مورد تحقیر و تمسخر قرار می گیرند معمولا در معرض آسیب های جسمی نیز می باشند چرا که آنان سعی می کنند با صدمه زدن به خود یا نشان دادن واکنش های خطرناک، از فشار های عصبی و خشم خود کم کنند. 

همچنین کودک ممکن است دچار بی اشتهایی، پرخوری، اختلال در خواب و هیجانات منفی شود. 

 

7- ایجاد ترس و اضطراب در کودک 

یکی دیگر از عواقب مسخره کردن کودکان به وجود آمدن ترس و استرس در آنان است. شما به عنوان پدر یا مادر یک کودک باید بدانید که حتی برای شوخی هم آنان را با اسم های تمسخر آمیزی مثل دماغ گنده، شکمو و لاغر مردنی هرگز صدا نزنید چرا که با به کار بردن این کلمات، حالتی از مسخره کردن در ذهن کودک باقی می ماند و زمینه های ترس و اضطراب در او به وجود می آید. 

 

8- مبتلا شدن کودک به افسردگی 

افسردگی کودک

 

تحقیقات نشان داده است خطر ابتلا به افسردگی و مشکلات شخصیتی در کودکانی که در معرض تمسخر، تحقیر و خشونت های کلامی توسط والدینشان هستند نسبت به سایر کودکان بسیار بیشتر است. 

 

9- مبتلا شدن کودک به بی اعتمادی 

بهتر است بدانید یکی از عواقب منفی مسخره کردن کودکان، مبتلا شدن آنان به بی اعتمادی است. کودک با مورد تحقیر و تمسخر قرار گرفتن، دیگر قادر به اعتماد کردن به شما و دیگران نخواهد بود. در واقع او گمان می کند که همیشه دیگران در حال مسخره کردن او می باشند و به هیچکس نمی تواند اعتماد کند. 

 

به طور کلی توصیه ما به شما به عنوان والدین یک کودک، کنترل کردن خشم خود و پرهیز از تحقیر کردن فرزندانتان است. بدانید که شخصیت و زندگی فرزندتان در آینده از اهمیت بالایی برخوردار است، پس برای آن تلاش کنید. 

ما این مطلب را به کمک وبسایت نابو تکمیل کرده ایم و خوشحال می شویم نظر شما را در این باره بدونیم.