مدارس تعطیل شده اند و این نشان می دهد که تابستان از راه رسیده است و روزهایی رسیده اند که کودکان و نوجوانان ما دغدغه ای به نام درس ندارند و همه ی فکر و ذکرشان تفریح است و تنها در گوشه ای از ذهن خود به کلاس های تابستانی فکر می کنند. 
بازی با وسایل دیجیتال از جمله تبلت در سال های اخیر تفریح بچه های ما شده است و باید فکری اساسی به حال آن کرد. پیشنهاد ما این است که با ما همراه شوید و با جایگزین کردن بازی های گروهی به جای تبلت و... کودکان خود را تا حد امکان از فضای دیجیتال دور کنید.
به این نکته توجه داشته باشید که قصد ما اصلا این نیست که کودکان و نوجوانان را به طور کامل از فضای دیجیتال دور کنیم، بلکه میخواهیم فقط  تا جایی که امکان دارد آن ها را  از این فضا دور کرده و به فضای پر تحرک و فکری بازی های گروهی هدایت کنیم.
مزیت انجام این بازی ها این است که همه ی اعضای خانواده می توانند در آن مشارکت داشته باشند و با دورهمی که ایجاد می کنند حس ارتباط بیشتر و صمیمیت را در خانواده ایجاد کنند.

- اسم فامیل


زمانی که صحبت از بازی های گروهی می شود اولین گزینه، بازی پر طرفدار و فکری اسم فامیل است. این بازی از قدیم همراه ما و پدران و مادران ما بوده است و شاید جز بازی هایی باشد که هیچ وقت منسوخ نشود.
برای انجام این بازی باید حداقل 2 نفر باشید و اگر 4 نفر هستید می توانید به دو گروه 2 نفره تقسیم شوید یا هر کدام به طور جداگانه بازی کنید. وسایلی که نیاز دارید ساده است و در چند قلم و کاغذ خلاصه می شود. پس دورهم بنشینید، قلم و کاغذهایتان را آماده کنید و بازی را شروع کنید.
جدولی را مثل تصویر رسم کنید و در آن موارد زیر را بنویسید. (انتخاب هر یک از این موارد اختیاری است، اما اسم و فامیل جز جدا نشدنی است)
•    اسم
•    فامیل
•    شهر
•    کشور
•    غذا
•    رنگ
•    گل
•    اشیا
•    حیوان
•    ماشین
•    و...
بعد از این که همه ی افراد جدول را رسم کردند و حرف هم انتخاب شد، منتظر فرمان شروع می مانند و همزمان همه بازی را شروع می کنند و آنقدر می نویسند تا زمانی که یک نفر از میان این جمع همه ی موارد را نوشته باشد و با گفتن کلمه ی "اِستُپ"، دیگران را از نوشتن باز دارد و به آن ها اعلام کند که دیگر چیزی روی برگه های خود ننویسند.

تبصره: برخی افراد زمانی که تعداد افراد گروه زیاد می شود بین خود قانون می گذارند که برای مثال وقتی تعداد نفراتی که "استپ" می گویند به سه نفر رسید بازی متوقف شود.

حالا به مهم ترین قسمت بازی یعنی امتیازات می رسیم. برای این کار همگی مورد به مورد، چیزهایی را که نوشته اند را می خوانند و اگر کلمه ای بین همه ی افراد یکسان بود، همگی 5 امتیاز می گیرند، اگر هر شخص کلمه ای خاص را نوشته بود 10 امیتاز می گیرد و اگر شخص هیچ کلمه ای را ننوشته بود هیچ امتیازی نخواهد گرفت.

 تبصره: برخی افراد در بین خود قانونی دارند که برای مثال اگر همگی مورد ماشین را ننوشته بودند و فقط 1 نفر نوشته بود، آن شخص 20 امتیاز می گیرد.

ممکن است شیوه ی امیتاز دهی بین افراد مختلف، متفاوت باشد.

- شاه، دزد، وزیر


این بازی که به "شاه وزیر بازی" هم معروف است، یک بازی 4 نفره است  و فقط به یک خودکار و چند تکه کاغذ کوچک احتیاج دارد.برای انجام این بازی کافی است روی 4 تکه کاغذ یکسان و یک اندازه کلمات زیر را یادداشت کنید.
•    شاه
•    وزیر
•    جلاد
•    دزد
بعد از اینکه روی هر 4 تکه، کلمات بالا را نوشتید، یکی یکی آن ها را تا کنید تا کسی نتواند داخل آن هار ا ببیند. سپس هر یک از اعضا یکی از کاغذ ها را بردارد. حالا هر کدام از بازیکنان می داند که چه سِمتی دارد و شاه رو به بقیه کرده و می گوید: "وزیر من کیست؟"، وزیر کاغذ خود را نشان می دهد و خودش را به شاه معرفی می کند.
در این لحظه شاه رو به وزیر می کند و می گوید: " دزد کیست؟" یا  "چه کسی دزدی کرده است؟"  و وزیر باید از میان آن دو نفر یکی را به عنوان دزد معرفی کند. در اینجا دو حالت پیش می آید.
1.    حدس وزیر درست است و دزد را درست معرفی کرده است. در این صورت شاه به جلاد فرمان شکنجه ی دزد را می دهد.
2.    حدس وزیر نادرست است و جلاد را دزد معرفی کرده است و به وی توهین کرده است. در این صورت شاه به خاطر این توهین فرمان شکنجه ی وزیر را می دهد.
شکنجه ها بسته به شخصیت شاه و میزان دل رحمی آن متفاوت است ولی معمولا درد آور است.
یکی از مشهور ترین این شکنجه ها سبیل آتشین یا بشین و پاشو است.
بعد از این که مجازات فرد خطاکار(دزد یا وزیر) به پایان رسید، یک دور از بازی هم به پایان رسیده است و دوباره کاغذها را تا می کنند و بین یکدیگر تقسیم می کنند.

- اسم روی پیشانی


در این بازی یک نفر انتخاب می شود و کاغذی روی پیشانی اش چسبانده می شود. روی این کاغذ کلمه ای نوشته می شود که می تواند از بین شخصیت های کارتونی،اشیا و... انتخاب شود و سخت باشد اما حدس زدنش غیر ممکن نباشد. مثلا اسم دختر آنتوان چخوف را به عنوان حدس انتخاب نکرده باشید.
بعد از این که این کلمه توسط جمع انتخاب شد و روی پیشانی طرف چسبانده شد. شخص شروع به حدس زدن می کند و آنقدر حدس می زند تا به جواب برسد.
برای این که جمع حاضر خسته نشوند قانونی بین خودشان می گذارند که برای مثال این حدس زدن به مدت 5 دقیقه طول بکشد و یا شخص فقط بتواند 30 سوال بپرسد.
ما در تصویر زیر نام شخصیت سعید معروف را روی پیشانی طرف چسبانده ایم و حدس های زیر را به عنوان مثال برایتان آورده ایم تا بیشتر با این بازی آشنا شوید.
1.    + اشیا هست؟          - نه
2.    + حیوانه؟               - نه
3.    + آدمه؟                 -آره
4.    + پیره؟                 - نه
5.    + خانومه؟             - نه
6.    + شخصیته؟          - آره
7.    + بازیگره؟            - نه
8.    + سیاسیه؟            - نه
9.    + ورزشکاره؟       - آره
10.    + فوتبالیسته؟       - نه
11.    + کشتی گیره؟     - نه
12.    + والیبالیسته؟      - آره
13.    + مدافعه؟           - نه
14.    +پاسوره؟          - آره
15.    سعید معروفه؟     - آره 
در اینجا شخص برنده می شود و پاداش خود را می گیرد. اما اگر بازی را ببازد باید تنبیه شود.


تنبیه یا پاداش توسط جمع و قبل از بازی تعیین می شود و می تواند در زیر همان برگه ای که به پیشانی چسبیده است نوشته شود.


- بازی آخر

در این مطلب به معرفی تنها 3 بازی از صدها بازی گروهی خانوادگی که کوکان و نوجوانان نقش زیادی در آن ها دارند پرداختیم. در مطالب بعدی به معرفی بازی های دیگر خواهیم پرداخت و دسترسی به آن ها را برای شما آسان خواهیم کرد. 

همراه ما باشید؛ شنبه ها ساعت 16