قطعا می دانید که امروزه آموزش و آموختن زبان خارجی و به خصوص زبان انگلیسی به چه میزان اهمیت پیدا کرده است. 

امروزه آموختن این زبان به دلایل مختلف از ضرورت های زندگی روزمره به حساب می آید. حال اگر آموختن آن از سنین پایین شروع شود یقیناً تاثیری چند برابر خواهد داشت. چرا که ذهن کودکان آمادگی بیشتری را برای پذیرش مفاهیم جدید دارد. 

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چگونه آموزش زبان به کودکانمان را در خانه شروع کنیم؟ 

قبل از هر چیزی باید بدانید اولین نکته برای آموزش به فرزندانتان؛ صبر، حوصله و اشتیاق خود شما است. اما بعد از آن را با ما همراه باشید تا عنوان های زیر را با هم بررسی کنیم. 

  1. اشتیاق داشته باشید 
  2. صبور باشید 
  3. منظم باشید 
  4. کودکتان را تشویق کنید 
  5. شروعی ساده داشته باشید 
  6. با کودک خود بازی کنید 
  7. شعر و آوازهایی به زبان انگلیسی بخوانید 
  8. از کلمات ساده در مکالمات بین خود و کودکتان استفاده کنید 
  9. برای کودک خود داستان بخوانید 
  10. کارتون های انگلیسی برای او بگذارید 
  11. از کتاب های مختلف استفاده کنید 
  12. خلاقیت به خرج دهید 
  13. روی تلفظ کلمات تمرکز نکنید 
  14. به هیچ عنوان کودک را مجبور به یادگیری نکنید 

1- اشتیاق داشته باشید 

میزان اشتیاق شما در آموختن و یادگیری فرزندتان بسیار موثر است. هر چه شما اشتیاق بیشتری در آموختن زبان به او نشان دهید کودکتان نیز علاقه بیشتری به یادگیری از خود نشان می دهد.  

2-صبور باشید 

هر چه شما در آموختن صبورتر باشید و حوصله بیشتری به خرج دهید، ذهن کودکتان راحت تر و سریع تر مفاهیم را می پذیرد. اینکه شما از تکرار یک موضوع یا یک کلمه تکراری سریعا خسته نشوید با میزان یادگیری فرزندتان رابطه مستقیم دارد. 

3- منظم باشید 

منظم بودن در یادگیری

 

آموزش شما بایستی در طی جلسات منظم و مداوم صورت گیرد، این در حالی است که زمان هر جلسه جهت آموزش نباید زیاد شود چرا که طولانی بودن آن سبب خسته شدن کودک خواهد شد. بنابراین شما می توانید با زمان های کوتاه و در حد 15 دقیقه شروع به آموزش کودکتان کنید و با یادگیری و پیشرفت او زمان جلسات را بیشتر کرده تا در یادگیری کودک مشکلی به وجود نیاید. 

4- کودکتان را تشویق کنید 

کودکان علاقه زیادی به تشویق شدن از جانب والدینشان دارند. تحسین کردن آنها توسط شما سبب می شود که علاقه آنان به یادگیری بیشتر و بیشتر شود، همچنین با گفتن کلماتی مثل آفرین، صد آفرین و... به آنان، می توانید کمک زیادی به تمرین و تکرار آنها در این زمینه کنید.  

شما همچنین می توانید برای تشویق کودکتان جوایز و هدایایی را در نظر بگیرید تا کودک برای یادگیری بیشتر ترغیب شود. 

5- شروعی ساده داشته باشید 

شمردن اعداد انگلیسی

 

برای آموزش به فرزندانتان از مفاهیم ساده ی زبان انگلیسی مثل اعداد استفاده کنید. شما می توانید در ابتدا شمارش اعداد از یک تا پنج، سپس پنج تا ده و به همین ترتیب را به او آموزش دهید. نام بردن شمرده نام اعداد توسط شما و تکرار کردن آنها توسط کودک راحت ترین راه برای آموختن اعداد به فرزندتان است.  

6- با کودک خود بازی کنید 

بازی کردن یکی از راه های آسان و مفیدی است که می توان به وسیله ی آن به راحتی اسامی اعداد، رنگ ها، میوه ها و حیوانات را به کودک یاد داد.  

  • بازی مکعب های رنگی 

 تعدادی مکعب با رنگ های مختلف را در اختیار کودک قرار دهید. سپس با گفتن رنگ هر مکعب به زبان انگلیسی، از او بخواهید نام آن رنگ را تکرار کند. 

  •  فلش کارت ها  

امروزه وجود فلش کارت ها کار والدین را در آموختن زبان به کودکانشان راحت ترکرده است. کودکان توسط این فلش کارت ها علاوه بر یادگیری نام های انگلیسی با طرز نوشتن کلمات نیز آشنا خواهند شد. 

  • بازی میخ و چکش 
  • با بازی میخ و چکش ایپکا می توانید حروف و اعداد انگلیسی را به راحتی و با اشیایی چوبی و بدون ضرر برای کودک، به او آموزش دهید. 

7- شعر و آوازهایی به زبان انگلیسی بخوانید 

خواندن شعر و آواز از جمله موثرترین راه ها برای یادگیری زبان به کودکان است. به خصوص که اگر آوازها همراه با انجام حرکات مرتبط با آهنگ باشد. زیرا از طرفی کودکان علاقه زیادی به شنیدن آهنگ و آواز دارند و از طرفی دیگر، انجام حرکات به خوبی در ذهن آنان خواهد ماند. 

8- از کلمات ساده در مکالمات بین خود و کودکتان استفاده کنید 

صحبت کردن با گودک به زبان انگلیسی

 

سعی کنید روزانه از کلماتی مثل Hello، Thank you، How are you و این چنین کلماتی به جای سلام، متشکرم و حال شما چطور است به کار ببرید.  

استفاده از این کلمات ساده در مکالمه های روزانه توسط شما، کودک را تشویق به یادگیری آنها و حتی به زبان آوردنشان می کند. 

9- برای کودک خود داستان بخوانید 

 این کار یکی از راحت ترین کارها برای آشنایی کودک با صوت ها، آهنگ ها و الفاظ زبان انگلیسی است. همین که کودک به خواندن شما گوش دهد در علاقه و میزان یادگیری او بی تاثیر نخواهد بود. 

10- کارتون های انگلیسی برای او بگذارید 

شما همچنین می توانید کودک را مشغول دیدن کارتون هایی کنید که به زبان انگلیسی هستند. کارتون ها با وجود شخصیت هایی جذاب سبب جذب کودک به خود می شوند و کودک ناخود آگاه با دیدن و شنیدن صداها علاقه مند به یادگیری می شود. 

11-  از کتاب های مختلف استفاده کنید 

امروزه وجود بسیاری از کتاب ها کار والدین را بسیار راحت تر کرده است. کتاب هایی هستند که با داشتن اشکال مختلف و نوشتن نام آن اشکال  به زبان انگلیسی به کودک کمک می کنند تا بتواند علاوه بر شناخت آنها با طرز نوشته شدن آن نیز آشنا شوند. همچنین برخی از این کتاب ها که رنگ آمیزی هستند  به کودک کمک می کنند تا با رنگ کردن و تکرار نام کلمات، بهتر و راحت تر زبان را بیاموزند.  

12- خلاقیت به خرج دهید 

شما می توانید برای آموزشی بهتر و راحت تر به کودکتان و همچنین دور شدن از یک فضای خسته کننده و تکراری مقداری خلاقیت به خرج دهید. مثلا می توانید گاهی از کودک بخواهید او به شما آموزش دهد و آنچه را که یاد گرفته به شما نیز بیاموزد. 

13- روی تلفظ کلمات تمرکز نکنید 

اگر گاهی کودکتان کلمه ای را اشتباه تلفظ کرد نیازی نیست شما آن را اصلاح کرده و از کودک بخواهید مجدد آن را تکرار کند. همین که صحیح کلمه را بگویید و از آن بگذرید کافی است. 

14 - به هیچ عنوان کودک را مجبور به یادگیری نکنید 

اگر کودکتان علاقه ای به یادگیری نشان نداد، او را مجبور به یادگیری و تکرار کلمات نکنید چرا که این کار سبب خستگی و متنفر شدن او از یادگیری زبان می شود. شما می توانید برای رفع این مشکل او را در کلاس های زبان ثبت نام کرده و از مربی بخواهید به او آموزش دهد. 

- سخن پایانی 

در نهایت شما باید بدانید با بالا رفتن سن کودکتان بهتر است او را در کلاس های آموزش زبان ثبت نام کنید. زیرا آموزش کودک در محیطی همچون کلاس درس و در کنار سایر کودکان بهتر و موثرتر خواهد بود. 
اما این آموزش را که به کمک وبسایت چطور برایتان آمده کرده ایم را نیز دست کم نگیرید و در منزل هم با او کار کنید. 
اگر هم سوال، انتقاد یا پیشنهادی درباره ی این مطلب داشتید خوشحال می شویم برایمان بنویسید