آن طور که از شواهد پیداست انسان از ابتدای شهر نشینی به نجاری  می پرداخته است. اما آموزش آن به کودکان، زیاد مورد توجه نبوده است و به نوعی می توان گفت مبحثی جدید در مهارت آموزی فردی و گروهی به کودکان است که همچنان کمتر مورد توجه والدین قرار می گیرد. 

کودک شما در دوره یادگیری نجاری قابلیت های فردی دیگری را نیز می آموزد که در این مطلب با برخی از آن ها آشنا می شویم. پس با ما همراه باشید تا شما را با موارد زیر آشنا سازیم. 

  1. چه مزیت هایی در انتظار کودکانی است که در این دوره ها شرکت می کنند؟ 
  2. دختر یا پسر؛ فرقی هست بین این دو؟ 
  3. کودکان در هر سنی چه رفتاری برای یادگیری نجاری دارند؟ 
  4. چه نکاتی را شما باید رعایت کنید؟ 

 

1-  چه مزیت هایی در انتظار کودکانی است که در این دوره ها شرکت می کنند؟ 

تجربه مهم ترین چیزی است که به این کودکان می رسد. یک نجار باید علاوه بر خلق اثری جدید، محاسبات دقیق را هم بلد باشد. قوه تخیل خود را به کار گیرد و تمامی اجزای سازه را قبل از ساخت، تصویر سازی کند. اما این تمام ماجرا نیست و یک نجار محدود به این ها نمی شود و موارد دیگری هم هست که در زیر به آن ها اشاره می کنیم. 

  • توانایی فیزیکی؛ مهم ترین بخش نجاری 

مهم ترین بخش نجاری، فعالیت بدنی است. وقتی کودک با چوب کار می کند ارتباط بین چشم ها و دست های او قوی تر می شود. همچنین این کار عملی به او اجازه می دهد تا تمامی عضلات بدن خود را به کار بگیرد تا هماهنگی بین آن ها بیشتر برقرار شود. از این جهت، می توان گفت که نجاری در کنار مباحث فنی که دارد می تواند از نظر بدنی هم کودک را تقویت کند. 

  •  تقویت حس زیبایی شناسی؛ زیبا مثل خود کودکان 

با اطمینان می توان گفت هر کودکی دوست دارد سازه ای زیبا تر از دیگر هم سن و سال های خود بسازد. استفاده از رنگ های شاد در این دوره های آموزشی این امکان را به کودکان می دهد تا هرچه بیشتر حس زیبایی شناسی خود را تقویت کنند و از هرجهت زیبا شوند. 

  • تقویت قوه تخیل و تصویر سازی 

همان طور که در مقدمه ی این بخش گفتیم، تقویت قوه ی تخیل از مهم ترین مزیت های شرکت در این دوره های آموزشی است. کودکان در این دوره های آموزشی می آموزند چگونه سازه را قبل از ساخته شدن، درذهن خود تصور کنند و بسازند. این فرصت به کودک داده می شود که ایده پردازی کند، تصویر سازی ذهنی انجام دهد و خلاقیت های خود را به کار گیرد تا ایده مورد نظر خود را اجرایی کند. 

  • تقویت مهارت های عاطفی و اجتماعی با شرکت در جمع 

نجاری به کودکان کمک می کند تا با مشارکت در جمع، مشکلات خود را حل کنند و این مهارت برای پیشرفت و آینده آن ها بسیار مفید است. کار در کارگاه، حس اعتماد به نفس کودک را تقویت می کند و همین که از ابزار هایی که بزرگسالان در نجاری استفاده می کنند، استفاده می کند احساس استاد کار نجاری را در خود حس می کند و تلاش می کند تا در آینده به این درجه از مهارت برسد. 

2- دختر یا پسر؛ فرقی هست بین این دو؟ 

نجاری دختر و پسر

به هیچ عنوان فرقی بین این دو جنسیت نیست. کودک شما چه دختر باشد و چه پسر، فرقی نمی کند و هر دو توانایی کار با چوب و نجاری را دارند. پس نگران تفاوت جنسیتی نباشید و کودک خود را برای آشنایی با ابزار و خلق آثار هنری منحصر به فرد به دوره های آموزشی نجاری بسپارید. 

در این دوره ها قرار نیست کودکان با دستگاه های برقی و خطرناک نجاری کار کنند و همین که بتوانند با چند تکه چوب و میخ و اره و چکش، قاب عکس بسازند برای آن ها ارزش زیادی دارد. 

 

 اگر در این مطلب تکرار می کنیم دوره های آموزشی، منظور دوره های آموزشی گران قیمت نیست و هر پدر ومادری می تواند در خانه و برای کودکان خود این دوره ها را برگزار کند. 

3- کودکان در هر سنی چه رفتاری برای یادگیری نجاری دارند؟ 

کودکان در هر سنی، رفتار خاص خود را برای یادگیری نجاری دارند که بسیار مهم است و باید هر مربی یا پدر و مادری آن را بداند و از آن آگاهی داشته باشد. قطعا همه ی کودکان یک رفتار مشخص و قابل پیش بینی ندارند و این شما هستید که باید در کلاس تشخیص دهید که رفتار آن کودک چگونه است و با او چگونه باید برخورد کرد. 

با ما همراه باشید تا با هم به بررسی رفتار کودکان در سنین مختلف بپردازیم. 

  • کودکان 2 تا 4 سال 

برای این کودکان دیدن اینکه دستگاه های نجاری چگونه کار می کنند و چگونه چوب خام تبدیل به سازه می شود، جذاب است. آن ها دوست دارند محیط کارگاه را کشف کنند، چوب را لمس کنند، بو بکشند و احساس کنند. مدتی طول می کشد تا این کودکان به ساخت لوازم چوبی علاقه نشان دهند و بیشتر دوست دارند تا با ابزار و تجهیزات بازی کنند.  

 بعضی از این کودکان دوست دارند فقط با یکسری اسباب بازی های چوبی بازی کنند و در این سن حتی به ابزارها و تجهیزات هم علاقه ندارند. 

  • کودکان 4 تا 5 سال 

این کودکان دوست دارند بعد از اینکه کنجکاوی شان از کارکرد و خصوصیات هر دستگاه یا وسیله به پایان رسید به سراغ چوب ها بروند و با چسب و میخ آن ها را به یکدیگر بچسبانند. شاید در این میان شکل های نامفهومی بسازند که از نظر بزرگتر ها مسخره به نظر آید، اما برای آن ها یادآور چیزی مهم است. پس لطفاً به دیدگاه ها و تخیلات آن ها احترام بگذارید و با آن ها همراه شوید. 

  • کودکان 5 سال و پیش دبستانی 

این کودکان علاقه ی بیشتری به ساخت محصول نشان می دهند. آن ها علاقه مند به یادگیری مراحل تولید یک سازه ی چوبی و اجرای آن توسط خودشان هستند. اشیا ساده ای مانند قایق و ماشین. 

کودکانی که تجربه ی بیشتری کسب کرده اند و در کارشان ماهر شده اند، دوست دارند سازه های بسازند که به نمونه واقعی نزدیک تر باشد و پیچیدگی داشته باشد. 

  

4- چه نکاتی را شما باید رعایت کنید؟ 

  1. نجاری کودکان نباید بدون نظارت و کنترل پدر و مادر یا مربی انجام شود و در هنگام آموزش، لازم است نکات زیر را رعایت کنید تا آسیبی به کودکان نرسد.  
  2. هیچ ابزاری را در ارتفاع و بالاتر از سر کودکان قرار ندهید. 
  3. اجازه ندهید کودک با ابزار در دست خود بدود. 
  4. اجازه ندهید کودک با ابزار از محیط کارگاه خارج شود و به عبارتی ابزار را از کارگاه بیرون ببرد. 
  5. ابتدا کودکان را با ابزار آشنا کنید و روش کارکرد آن را به آنها بیاموزید. 
  6. در ابتدای کار دستان خود را بر روی دست کودک قرار دهید و به آرامی چوب را اره کنید. 
  7. از لوازم ایمنی برای حفظ ایمنی کودک استفاده کنید. 
  8. کودکان حتماً باید از کفش برای پوشش پا استفاده کنند. 
  9. کودک فقط زمانی می‌ تواند از ابزار استفاده کند که یک بزرگسال در کنارش باشد. 

لطفاً  اگر شما هم تجربه ی کار با کودکان و آموزش  نجاری به آنها را دارید، این تجربیات را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. 

 

منتظر ما باشید؛ شنبه ها حوالی ساعت 16