یادتونه خیلی هامون توی بچگی از معلم ها و پدر ومادرمون می پرسیدیم که این ریاضی چیه و چه فایده ای واسه من داره؟ 

با اینکه ریاضی کاربرد داشت و همه ی علوم از اون استفاده می کردند، ولی هیشکی نبود که یه جواب درست و حسابی بهمون بده. اما امروز ما تصمیم گرفتیم تا در ادامه ی این مطلب کاربرد های ریاضی رو به شما بگیم تا اگر کودکتون ازتون پرسید، بتونید جواب خوبی بهش بدید و کاری کنید که بیشتر به ریاضی علاقه پیدا کنه. پس با ما همره باشید تا موارد زیر رو بررسی کنیم: 

  • ساده ترین فایده ریاضی، شمارش است 
  • تغییر زندگی انسان ها با ریاضیات و کامپیوتر 
  • اقتصاد و بازار با حل معدلات خطی 
  • صنعتی هست که ریاضی در آن کاربرد نداشته باشد؟ 
  • ریاضیات و هندسه 
  • ریاضیات و نقشه کشی 
  • ریاضیات و آمار همه چیز 
  • چرا ریاضیات در موسیقی کاربرد دارد؟ 
  • ریاضیات و پزشکی 
  • ریاضیات و زیست شناسی و تغذیه دام ها 
  • ریاضیات و خیاطی 

- ساده ترین فایده ریاضی، شمارش است 

شمارش اعداد فارسی

 

اولین و ساده ترین کاربرد ریاضی در زندگی روزمره تمامی ما شمارش است. از زمان های گذشته تا به امروز انسان ها همواره از شمارش استفاده می کنند. در گذشته ها برای شمارش تعداد گوسفندان، اندازه گیری یک زمین، تعداد سنگ های لازم برای ساخت یک معبد و غیره و غیره از شمارش استفاده می کرده اند. ریاضیات به آدمی کمک کرد تا به راحتی بتواند مقداری پول را بشمارد، مساحتی را بداند و زمینی را اندازه بگیرد. 

-تغییر زندگی انسان ها با ریاضیات و کامپیوتر 

یکی دیگر از کاربردهای ریاضی در برنامه نویسی است. همانطور که می دانید امروزه نوشتن الگوریتم ها و کد در کامپیوتر سبب ایجاد سایت ها، وبلاگ ها و اپلیکیشن هایی شده که کار انسان را راحت تر کرده است. در واقع رابطه بین اعداد ریاضی و مجموعه ای از توابع که نوع خاصی از رابطه میان دو مجموعه را بیان می کنند، سبب نوشتن این کد ها شده است. 

- اقتصاد و بازار با حل معادلات خطی 

کودکان و بازار کار

 

بهتر است بدانید در علم اقتصاد برای نشان دادن قیمت بازار و یا اینکه در بازار، عرضه و تقاضا با هم برابرند؛ باید حل معادله و دستگاه معادلات خطی از دانش ریاضی را آموخت چرا که محل تقاطع دو خط در یک نمودار همان قیمت بازار می باشد. 

- صنعتی هست که ریاضی در آن کاربرد نداشته باشد؟ 

کاربرد این علم در صنعت بسیار زیاد است ولی ما در اینجا به طور مختصر به آن می پردازیم. 

در ساختن وسایلی همچون ماشین لباس شویی، جارو برقی، تلویزیون و مبل، برای طراحی خوردرو، ساخت هواپیما، کشتی و حتی دوچرخه، در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی برای طراحی و تولید مجموعه ای از پمپ ها، کمپرسورها و برج ها، دانستن علم ریاضی از ضرورت ها محسوب می شود. همچنین در بافتن فرش، کوزه گری، سفال گری و معماری نیز نیاز به دانستن علم تقارن و دوران محوری از ریاضیات است.  

- ریاضیات و هندسه 

محاسبه مساحت یک زمین، اندازه گیری مساحت جغرافیایی و حتی کاربرد به دست آوردن مساحت در علم فیزیک نیز ملزم به یادگیری ریاضی است. 

- ریاضیات و نقشه کشی 

در واقع لازمه ی مهارت در نقشه کشی ساختمان و رسم یک نقشه دانستن علم خطوط موازی و مخصوصاً خطوطی که دارای فاصله های مساوی هستند از ریاضی می باشد. قرن ها پیش تالس دانشمند ریاضی دان توانست با اثبات قضیه ای که به نام خودش ثبت شد، ارتفاع اهرام مصر را محاسبه کند. 

- ریاضیات و آمارهمه چیز 

در دنیای امروز، از علم آمار بسیار استفاده می شود. آمار مردم یک کشور و جهان، آمار تورم، تعداد بیکاران، بازار بورس، میزان بیماران سرطانی، میزان بیمه شدگان و...  وابسته به دانستن علم آمار است که برای دانستن این علم لازم به یادگیری علم ریاضی می باشد. 

- چرا ریاضیات در موسیقی کاربرد دارد؟ 

موسیقی کودکان

 

همانطور که  می دانید برای بیان فشارصوت درموسیقی از دسی بل استفاده می شود. اصطلاح دسی بل که در بسیاری از مباحث موسیقی و نیز به هنگام استفاده از اعمال ضبط و افکت در استودیوهای موسیقی کاربرد دارد در واقع از یک محاسبه ی لگاریتمی فوق العاده آسان قابل محاسبه است. به عبارت بهتر می توان گفت دسی بل واحدی برای تغییر حجم صدا می باشد. 

- ریاضیات و پزشکی 

بهتر است بدانید تحقیقات ریاضی به مطالعات پزشکی نیز کمک فراوانی کرده است. امروزه وجود دستگاه های مدرن در زمینه های مختلف پزشکی بر پایه دانش ریاضی شکل گرفته است. 

- ریاضیات و زیست شناسی و تغذیه دام ها 

در این علم به عنوان مثال باید جیره غذایی دام ها تنظیم شود. برای این کار باید مدل سازی و بهینه سازی صورت بگیرد. به همین منظور دانستن علم ریاضی در این رشته نیز از ضرورت ها می باشد. چرا که انجام این کار از طریق شناسایی مدل های ریاضی و شبیه سازی آن ها و همچنین بهینه سازی با استفاده از معادلات امکان پذیر است. 

- ریاضیات و خیاطی 

آیا می دانید که دانستن ریاضی در این رشته نیز کاربرد دارد؟ شناسایی انواع خطوط و همچنین اشکال مختلف به منظور برش الگوهای خیاطی لازم است.  

- ریاضی آخر(سخن آخر) 

به طور کلی ریاضی در گوشه گوشه ی کار و زندگی ما انسان ها کاربرد دارد. اگر فقط کمی با دقت بیشتری نگاه کنیم، متوجه حضور آن خواهیم شد و به کودکانمان هم کمک خواهیم کرد تا متوجه این قضیه شوند. 

ما این کاربرد ها را به کمک وبسایت تبیان نوشتیم و خوشحال می شویم اگر کاربردی از ریاضی هست که شما می شناسید و ما در اینجا ذکر نکرده ایم، آن را با ما در میان بگذارید