سالهای اولیه زندگی کودکان از این جهت که شروع یادگیری آنهاست نقش بسیار حیاتی را در زندگی آنان دارد. بسیاری از مطالب همچون خواندن، نوشتن، ریاضیات و...  که آنان در طول دوران دبستان می آموزند را می توانند در حافظه بلند مدتشان ذخیره کرده و در تمام طول عمر خود در ذهن نگه دارند. در حالی که  تقویت حافظه کودکان جنبه های مختلفی دارد و کودکان بایستی از لحاظ تغذیه، محیط خانه و مدرسه تحت نظر باشند. 

- تغذیه مناسب برای تقویت حافظه چیست؟ 

تغذیه مناسب کودکان
 
تغذیه ای که در ساعات اولیه صبح میل شود و شامل شیر، عسل، گردو، کره، مربا و نان باشد میزان یادگیری کودکان را افزایش می دهد. همچنین مصرف میان وعده هایی همانند لقمه های نان و پنیر، حلوا ارده، میوه ها، مغزها و مصرف سبزیجات دارای برگ سبزمثل اسفناج و کلم پیچ که غنی ازآهن و ویتامین هستند به رشد مغز کودکان کمک فراوانی می کند. 

احتمال دارد کودک شما از خوردن سبزیجات متنفر باشد، اما می توانید با استفاده از ترفندهای مختلف، سبزیجات را به غذای کودکتان اضافه کرده و کودک را به خوردن سبزیجات علاقه مند کنید. می توانید آن ها را به املت کودک خود اضافه کرده یا به صورت رول با کاهو و گوجه فرنگی در ساندویچ او قرار دهید، به طوری که او متوجه آن ها نشود.  

تخم مرغ نیز یک منبع غنی از پروتئین و همچنین حاوی مقادیر مناسبی از کولین است. کولین، یک ماده غذایی لازم برای عملکرد صحیح و رشد مغز است. 

همچنین مصرف آب سبب می شود که بدن کودک همیشه به اندازه کافی مرطوب بماند و باعث یادگیری بهتر او شود. 

- محیط مناسب و خواب چه تاثیری دارد؟ 

خواب کودکان
 
محیط مناسب، آرام و امن در خانه و مدرسه نقش حیاتی در رشد و یادگیری آنان دارد. بهتر است والدین سعی کنند محیط خانه را امن و آرام نگه دارند و تا حد امکان عصبانیت ها و خشونت ها را حل کنند تا فرزندانشان بتوانند پله های رشد و ترقی را با آرامش طی کنند. 

همچنین خواب کافی یکی از مهمترین عناصربرای تقویت حافظه است. از آنجایی که بیشترین مقدار تثبیت حافظه در خواب صورت می گیرد، مشخص می شود که مغز بدون داشتن خواب کافی به دردسر می افتد. 

- نوع برخورد با کودک چه تاثیری دارد؟

برخورد با کودکان 
 
از جمله نکات خیلی مهمی که در تقویت حافظه کودکان موثر است نوع طرز بیان و برخورد والدین با آنان می باشد، والدین باید در نظر داشته باشند که اجازه آزادی حرکت به کودک خود دهند، چرا که آنان بایستی همواره کنجکاوی غریزیشان را بکار گیرند. همچنین والدین باید در تربیت فرزندشان انضباط همراه با محبت فراوان داشته باشند، آنان بایستی کودکانشان را با هدیه های مخصوص به خودشان تشویق کنند. علاوه براینها باید در نظر داشته باشند که هیچگاه به کودکشان نگویند تو چیزی نمیفهمی، زیرا اگر کودک آن را باور کند حرف والدین تحقق خواهد یافت. 

 

- روش های تقویت حافظه ی کودکان

تقویت حافظه کودکان 

حال که باهم به بررسی عوامل مختلف تقویت حافظه ی کودکان پرداختیم، انواع روش هایی که با آن ها می توانید به تقویت حافظه کودکان کمک کنید، می پردازیم. 

  1. از کودکان بخواهید که یک شعر را حفظ کنند. زیرا حفظ کردن شعر، قرآن و کلمات مختلف باعث بازیابی اطلاعات در حافظه و تقویت حافظه کودکان می شود. 
  2. از کودکان خود بخواهید مطالبی مثل ریاضیات را که در مدرسه می آموزند را به شما هم یاد دهند. چرا که آموختن مطالب جدید به دیگران باعث انتقال اطلاعات به حافظه بلند مدت می گردد.  
  3.  از کودکان خود سوال کنید. پرسیدن سوال از کودکان باعث می شود که ذهن آنان وادار به فکر کردن و همچنین پرسیدن سوالات بیشتر شود، که این عمل ذهن آنان را تقویت می کند. 
  4. برای آن ها کتاب بخوانید. در واقع خواندن داستان برای کودکان سبب می شود که آنان در ذهنشان تصویر سازی کرده و حقایق را بهتر به ذهن بسپارند و در نتیجه این کار باعث تقویت حافظه آنان می شود. 
  5. با آن ها بازی های فکری سریع را انجام دهید. زیرا معماها و بازی های فکری سریع موجب تقویت تمرکز، استدلال، بردباری، فهم اعداد، استفاده از منطق و کار با حروف و کلمات می شود که در نهایت به افزایش مهارت های ذهنی انجامیده و به رشد توانایی های اجتماعی و کار گروهی کمک می کند. 
  6. استفاده از کارت های بازی 
  7. آموزش مهارت تندخوانی به کودکان جهت افزایش تمرکز آنان 
  8. شبیه سازی کردن مطالب، درست کردن کاردستی و کشیدن نقاشی 
  9. انجام مداوم یک کار توسط آنان  
  10. انجام بازی های مفید مغزی همانند پازل یا بازی های فکری 
  11. آموختن زبان جدید مثل انگلیسی 
  12. انجام بازی هایی همچون قایم موشک و گرگم به هوا در محیط بیرون از خانه 
  13. صحبت با آن ها به طور مستقیم و چشم در چشم 
  14. انجام بازی های ریتمیک با آن ها 

شنبه ها حوالی ساعت 16 منتظر ما باشید