آیا می دانید بهترین پیشنهاد برای رنگ آمیزی کودکان از سنین خیلی پایین است؟ 

شاید با خود بگویید آنها در سنین پایین تنها خط خطی کردن را بلدند، در پاسخ به شما باید بگوییم؛ چه بهتر! زیرا این آغاز کار است، به فرزند خود یک برگ کاغذ و مداد رنگی بدهید و بگذارید هر کاری که می خواهد با آن انجام دهد. نتیجه آن را در آینده نزدیک خواهید دید! رنگ آمیزی کردن فعالیت ساده ای است که به رشد شناختی کودکان کمک می کند. 

باید بدانید که بازی با رنگ ها بر روی کودکان چه تاثیری دارد و ما در اینجا به طور مختصر به بررسی چند مورد از آنها می پردازیم: 
 

  1. بهتر کردن مهارت های حرکتی 
  2. آمادگی برای ورود به مدرسه 
  3. تحریک خلاقیت 
  4. تاثیر مثبت در دست خط 
  5. برقراری ارتباط با رنگ ها و شناسایی آن ها 
  6. تقویت هماهنگی چشم و دست 
  7. حساس شدن نسبت به فضا 
  8. بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس 
  9. درمانی برای استرس 

1- بهتر کردن مهارت های حرکتی 

حرکات عضلانی که در این فعالیت نقش دارند می توانند به کودک در رشد عضلات ظریف انگشتان، دست ها، مچ ها و همچنین کسب مهارت های حرکتی کمک کند تا باعث بهتر شدن توانایی های نوشتاری و استفاده از اشیا کوچک شود. 

2- آمادگی برای ورود به مدرسه 

بازی با رنگ ها

 

کاغذ، صفحه و کتاب رنگ آمیزی، کودکان را برای ورود به دنیای مدرسه و نقاشی روی کاغذ که در مدرسه از آنها خواسته می شود، آماده کرده  و به کار با کاغذ، صفحه و حتی کتاب عادت می دهد. 

3- تحریک خلاقیت 

چه کودکان به طور صحیح و درست رنگ آمیزی کنند و چه هنگام رنگ آمیزی از خطوط مورد نظر آن خارج شوند، رنگ آمیزی به شکل گیری روحیه خلاقانه، تقویت توانایی تشخیص تفاوت های دیداری،  تحریک تخیلات، الهامات کودکان و به یادگیری فکر کردن به ایده های جدید کمک می کند.  

4- تاثیر مثبت در دست خط  

مهارت و قدرت دست و توجه به جزییات، توانایی های ضروری برای نوشتن هستند. پیشنهاد دادن به کودکان برای رنگ آمیزی از همان سنین پایین، به رشد توانایی های ظریف آن ها کمک کرده و نوشتن را نیز برای آن ها آسان تر و طبیعی تر می کند. 

5- برقراری ارتباط  با رنگ ها و شناسایی آنها  

شناسایی رنگ ها

 

کودکان باید نام رنگ ها را یاد گرفته و خود رنگ ها را بشناسند. رنگ آمیزی فعالیتی است که سبب بکارگیری و شناخت رنگ های اولیه، حساس شدن کودک به سایه ها و تاثیر رنگ ها در آنان می شود.  

6-  تقویت هماهنگی چشم و دست 

رنگ آمیزی به کودکان در پرورش هماهنگی چشم و دست و تمرکز کردن کمک می کند. در دست گرفتن مداد، انتخاب رنگ ها، رنگ آمیزی درست و حتی عمل تیز کردن نوک مداد می تواند به ایجاد یک هماهنگی خوب میان دست ها و چشم های کودکان کمک کند. 

7- حساس شدن نسبت به فضا 

رنگ آمیزی به کودکان در مدیریت فضا، شناخت فضا و همچنین به شناخت خطوط، اشکال و فرم ها کمک می کند. با رنگ آمیزی کردن، کودکان می توانند با صفحه کاغذ و کار روی آن ارتباط برقرار کنند. 

8- بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس 

اعتماد به نفس کودکان

توانایی به سرانجام رساندن رنگ آمیزی به طور موفق توسط کودکان، اعتماد به نفس و عزت نفس را در آنان تقویت می کند. با رنگ آمیزی کردن یک طرح و به پایان رساندن آن، کودک فرصت پیدا می کند به خودش تبریک بگوید و به خلاقیت خود افتخار کند. 

9- درمانی برای استرس 

رنگ آمیزی یک فعالیت لذت بخش و درمانگر است که به کودکان اجازه می دهد از شر هیجانات ناخوشایند و سرخوردگی ها رها شوند. 

 

حال این سوال پیش می آید که چگونه رنگ ها را به کودکان آموزش دهیم؟ 

  •  بهترین روش برای آموزش رنگ ها به کودکان، رنگی کردن  دنیای آنان است. انتخاب یک لباس بنفش یا زرد، انتخاب یک موز زرد یا سیب قرمز رنگ می تواند به شما کمک کند تا کودکتان به سرعت رنگ ها را یاد بگیرد. 
  • شما می توانید هنگام صحبت در مورد محیط اطراف از کلمات رنگی استفاده کنید. مثلا به جای اینکه بگویید: "عزیزم می تونی اون کاسه رو برای مامان بیاری؟" بگویید: "عزیزم می تونی اون کاسه قرمز رو برای مامان بیاری؟" این کار به کودک کمک می کند تا علاوه بر یادگیری نام رنگ ها، رنگ ها را نیز بشناسد. 
  • از غذاهای رنگی استفاده کنید این کار علاوه بر اینکه باعث تشویق کودکتان به خوردن می شود، کمک می کند تا رنگ ها را هم یاد بگیرد. مثلا از او بپرسید غذای قرمز رنگ را به شما نشان دهد یا بپرسید خیار چه رنگی است؟ از آنجایی که چندین وعده غذایی در روز استفاده می شود، این کار فرصت مناسبی به شما می دهد تا آموزش رنگ ها را برای کودکتان جالب و جذاب کنید. 
غذاهای رنگی
  • از کتاب ها کمک بگیرید و دنبال کتاب هایی باشید که رنگ ها را به کودکان آموزش دهند یا مثلا کتاب هایی که پر از تصاویر هستند و باید رنگ آمیزی شوند را تهیه کنید. 
  • می توانید از شامپو و صابون های رنگی استفاده کنید یا مثلا از کودکتان بپرسید دوست دارد وسایل حمامش چه رنگ هایی باشد؟ با این روش هم حمام کردن برایش جذاب خواهد بود و هم رنگ ها را به خوبی یاد خواهد گرفت. ( بعضی از کودکان از آب می ترسند و حمام کردن برایشان دشوار است.) 
  • شما می توانید بادکنک های رنگی را در اختیار کودک قرار داده و با بالا بردن هر کدام از بادکنک ها رنگ آن را واضح بیان کنید، با تمرین و تکرار، کودک نام آن ها را یاد گرفته و قادر خواهد بود آنها را شناسایی کند. 

 

- بازی های مناسب جهت یادگیری و شناخت رنگ ها توسط کودکان، چه بازی هایی هستند؟ 

بازی رنگ چین یکی از بازی های ساده اما در عین حال سخت است که مناسب گروه سنی 4 سال به بالا می باشد و به کودک شما در شناخت بهتر رنگ ها کمک می کند. 

 

- رنگ آخر( سخن آخر) 

به طور کلی می توان گفت آموزش رنگ ها به کودکان از سنین پایین قابل فهم تر خواهد بود و والدین می توانند با شناخت روش های این آموزش ها، در جهت یادگیری هر چه بیشتر کودکانشان آنها را یاری کنند. 

ما این مطلب رو به کمک وبسایت مهدیاب نوشتیم. گفتیم شما هم در جریان باشید.