آیا کودک من هم می تواند در آینده کارآفرین شود؟ 

در پاسخ به این سوال باید گفت بله؛ اما لازم است شرایطی را فراهم کنید تا او را روز به روز به این هدف نزدیک تر کنید. رسیدن به این هدف حتی در دنیایی که روز به روز شاهد کاهش درآمد ها و تغییر شغل ها از سنتی به پویا هستیم، آنچنان سخت نیست. چرا که اگر کودکی مهارت های خاصی را از سن کم آموخته باشد و آن ها را از نزدیک لمس کرده باشد، در بزرگسالی دیگر مشکلی نخواهد داشت و با ذهنی باز به سمت کارآفرینی و شغلی که دوست دارد کشیده خواهد شد. 

در این مطلب همراه ما باشید تا با هم  و با مرور مهارت های زیر، کودکان خود را برای آینده ای که در انتظار آنهاست آماده کنیم. 

  1. اولین گام، نوشتن هدف است 
  2. تبدیل تهدید به فرصت، دومین گام است 
  3. فروش، فروش، فروش 
  4. سرمایه گذاری را به آن ها بیاموزید 
  5. خلاقیت و بازاریابی دو جز جدا نشدنی از هم هستند 
  6. مفهوم درست شکست را به آن ها آموزش دهید 
  7. شبکه های اجتماعی را کنار بگذارید و ارتباط حضوری برقرار کنید  
  8. بدون کمک به دیگران، اثری ندارد 
  9. استقلال و اعتماد به نفس دو جز جدا نشدنی از هم هستند 

1- اولین گام، نوشتن هدف است 

هدف گذاری برای کودکان

قطعا هدف گذاری برای موفقیت در هر کاری و برای هر سن و انسانی مهم است. حال اگر از بچگی، کودک مات مهارت نوشتن هدف را دنبال کند، در آینده به راحتی هدف های خود را خواهد نوشت و برای رسیدن به آن ها تلاش خواهد کرد.  

تحقیقات مختلفی نشان داده اند که هدفی که نوشته می شود بیش از 80 درصد به وقوع می پیوندد. پس دست به کار شوید و از کودک خود بخواهید تا 5 هدف مهم خود را مشخص کند و سپس روی کاغذ بنویسد. در ابتدای کار، خودتان بررسی کنید و ببینید اهدافی که کودکتان نوشته است ویژگی های زیر را دارد یا خیر؟ اگر این ویژ گی ها را نداشت به شکلی که اذیت نشود، اهدافش را اصلاح کنید تا به مرور یاد بگیرد که چطور باید هدف هایش را بنویسد. این ویژ گی ها شامل :  

  • قابل اندازه گیری بودن: می خواهد چند عدد، چند کیلو، چقدر از چیزی که میخواهد را داشته باشد؟ 
  • قابل دستیابی بودن: اگر هدفش رسیدن به ماه است مقدمات آن را می تواند فراهم کند؟ 
  • واقع گرایانه بودن: هدفش سفر به خورشید را نباشد. 
  • به موقع بودن: در چه زمانی می خواهد به هدف خود برسد؟ در چند سالگی؟ در چه تاریخی؟ 

بعد از اینکه اهدافش را نوشت و شما هم آن ها را از جهت ویژگی هایی که گفتیم، بررسی کردید، از او بخواهید برای به انجام رساندن هر یک از هدف های خود 5 راه حل و اقدام را پیشنهاد دهد. پس از آن رهایش نکنید و اهداف او را در جایی نصب کنید که قابل دیدن برای هر دوی شما باشد و حتما وی را در این راه کمک و تشویق کنید. 

 لذت نوشتن هدف های کودکتان و تشویق آنها در راه رسیدن به آن را به هیچ عنوان از دست ندهید. 

 2- تبدیل تهدید به فرصت، دومین گام است 

فرصت

خیلی از ما بزرگترها هیچ وقت موفق به شناخت کامل توانایی های خود نشدیم، زیرا قادر نبودیم که تهدید ها را تشخصی دهیم و آن ها را تبدیل به فرصت کنیم. اما می توانیم به کودکان خود کمک کنیم تا در آینده مثل ما نباشند و به راحتی برای خود فرصت ایجاد کنند. 

برای پرورش تبدیل تهدید به فرصت در کودکان، باید از آن ها بخواهید درباره ی مشکلات کوچک و بزرگ خود فکر کنند و برای آن ها چاره ای بیندیشند. این مشکلات می تواند از عقب افتادن تکالیف مدرسه تا سختی کشیدن در برداشتن از یک وسیله از طبقات بالای کمد باشد.  

به آن ها بیاموزید که هر مسئله و مشکلی یک راه حلی دارد و آن ها فقط باید جرئت و انگیزه ی لازم برای حل آن ها را داشته باشند. 

3- فروش، فروش، فروش 

فروش توسط کودکان

استادی داشتم که می گفت ما آدم ها همیشه در حال فروش هستیم. فروش محبت، فروش انگیزه، فروش خوراک و... . داشتن توانایی و مهارت در فروش، بسیار مهم و حیاتی است و کسی که فروشندگی نداند در زندگی خود موفق نخواهد بود. پس در کودکان خود مهارت های فروختن را تقویت کنید و آن ها  را تشویق کنید تا با برپایی یک غرفه کوچک در کنار کوچه یا حتی کنار خانه، به فروش کالاهای کوچک خود مثل اسباب بازی های قدیمی، لیموناد، شربت خاکشیر و ... بپردازند و از این راه کسب درآمد کنند.  

به آن ها اجازه دهید که خودشان برای محصولات خود قیمت تعیین کنند و سود و زیان آن را خود تعیین کنند. شما فقط امکانات لازم برای برپایی غرفه را برای آن ها فراهم کنید و اگر از وسایل خانه استفاده کردند به آن ها سخت گیری نکنید. 

 می توانید از فامیل و دوستان بخواهید که برخی اوقات مشتری فرضی آن ها باشند و از آن ها خرید کنند. 

4-  سرمایه گذاری را به آن ها بیاموزید 

سرمایه گذاری توسط کودکان

یکی از ارکان سواد در این روزها که واجب و ضروری است، سواد مالی است. سوادی که در کمتر مدرسه ای در ایران به آن پرداخته می شود و اگر در خانه و خانواده به ان پرداخته نشود، کودکان ما در آینده دچار مشکل جدی خواهند شد. 

در خانه و خانواده به آن ها فرصت دهید تا درباره ی پول و مسائل مالی نظر دهند و روز به روز در این رابطه بیشتر بدانند. این کار را همزمان با افزایش مهارت فروش خود ( مورد 3) و سرمایه گذاری درآمد حاصل از فروش شان در بخش های دیگر خواهند آموخت. 

آن ها باید یاد بگیرند و با چشمان خود ببینند که چطور پول می تواند پول بیشتری را خلق کند. حتی در این راه می توانید برای آن ها حساب پس انداز بانکی باز کنید. 

اگر شغل پدر خانواده به طوری که می توان در آن سرمایه گذاری کرد، به کودک خود کمک کنید تا با سرمایه ی کم خود در آن شغل سرمایه گذاری کند. 

 5- خلاقیت و بازاریابی دو جز جدا نشدنی از هم هستند 

خلاقیت

اگر بازاریابی نباشد، مشتری هم نخواهد بود. به کودکان خود کمک کنید تا با استفاده از خلاقیت خود بازاریابی کنند و از این راه به کسب و کار و آینده ی خود کمک کنند. در آن ها این انگیزه را ایجاد کنید که پیام های تبلیغاتی، بیلبورد های تبلیغاتی، تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات چاپ شده در روزنامه ها و مجلات را برای شما تجزیه و تحلیل کنند و در این راه به کمک آن ها بروید و سرنخ به آن ها دهید. از آن ها موارد زیر را بخواهید: 

  • چه متن یا کلمه ای بیشتر توجه شان را جلب کرد؟ 
  • شخصیت آن تبلیغ چگونه بود؟ 
  • رنگ های به کار رفته در تبلیغ چگونه بود؟ از چه رنگ هایی استفاده می شد بهتر بود؟ 
  • صدای به کار رفته در تبلیغ چگونه بود؟ 
  • باید چه چیزی را به تبلیغ اضافه می کردند که نکردند؟ 
  • در روزنامه یا مجله ای که چاپ شده است مناسب این کار هست؟ اگر نیست در کجا چاپ می شد بهتر بود؟ 
  • و... 

بعد از این که در موارد مختلف به تمرین با آن ها پرداختید از آن ها بخواهید که با توجه به نظراتی که در مورد کسب و کارهای مختلف داده اند، برای کسب و کاری که دوست دارند در آینده داشته باشند برنامه ها و ایده های بازاریابی بنویسند و در این راه آن ها را تشویق، حمایت و کمک کنید. 

 

6- مفهوم درست شکست را به آن ها آموزش دهید 

مفهوم شکست

در مدرسه ها به ما آموزش دادند و به کودکان ما آموزش می دهند که شکست خوردن اتفاق بدی است و هیچ وقت نباید شکست خورد. اما در دنیای کارآفرینی این قضیه کاملا برعکس است و کار آفرینی موفق خواهد شد که شکست بخورد و از شکست خود درس بگیرد. 

به کودکان خود اجازه دهید که شکست بخورند، از آن درس بگیرند و راه های جدیدی را کشف کنند. این کار به آن ها اعتماد به نفس می دهد و آن ها را برای مواجه شدن با شرایط سخت آماده می کند. 

سعی کنید وقتی کودکتان شکست می خورد، وی را تنبیه نکنید و به جای آن  از راه های جایگزین مثل صحبت کردن درباره ی این که چه کارهایی باعث شد تا او شکست بخورد و باید چه کارهایی انجام دهد تا از شکست های بعدی جلوگیری کند، استفاده کنید. 

 از این موقعیت های ناخوشایند استفاده کنید تا به کودکان خود آموزش دهید که چگونه تسلیم نشوند. 

7- شبکه های اجتماعی را کنار بگذارید و ارتباط حضوری برقرار کنید 

شبکه های اجتماعی

وقتی امروزه ما بزرگترها از طریق شبکه های اجتماعی با دیگران ارتباط برقرار می کنیم و از ارتباط حضوری غافل شده ایم، نباید انتظار داشته باشیم که در آینده کودکانمان توانایی برقراری ارتباطی موثر را داشته باشند. 

در حالی که کسب و کارهای موفق نیازمند افرادی هستند که بتوانند ارتباط برقرار کنند و روابط عمومی بالایی داشته باشند. بنابراین سعی کنید برای کودکان خود شرایطی را فراهم کنید تا با دیگران ارتباط حضوری برقرار کنند و از آن ها بخواهید که در هنگام صحبت کردن با دیگران از ارتباط چشمی غافل نشوند و ادب و احترام را رعایت کنند. 

کودکان شیرین زبان امروز را به حال خود رها نکنید و به آن ها کمک کنید تا با دیگران ارتباط برقرار کنند. 

8- بدون کمک به دیگران اثری ندارد 

کمک به دیگران

بسیار اهمیت دارد که وقتی کودک شما اهداف خود را می نویسد به دیگران هم فکر کند. او باید بداند که اگر به هدفی می رسد یا در کسب و کار خود موفق می شود، نباید فقط به فکر خودش باشد و دیگران را فراموش کند. همچنین او باید بداند که کمک کردن به دیگران و شاد کردن آن ها زندگی خود او را نیز شادتر خواهد کرد. 

از کودکان خود بخواهید بخشی از درآمد خود از فروش های کودکانه یا سرمایه گذاری های کودکانه را کنار بگذارد و به صورت هفتگی یا ماهیانه به دیگران کمک کند. برای مثال می تواند به موسساتی که کودکان سرطانی را درمان می کنند، کمک کند و به مرور بفهمد که کمک به بهبود زندگی آن ها، زندگی کل جامعه و به تبع آن زندگی خود او را نیز بهبود خواهد بخشید. 

  

9- استقلال و اعتماد به نفس دو جز جدا نشدنی از هم هستند 

قطعا شما هم جز کسانی هستید که دلتان  نمی خواهد فرزندتان  در حال حاضر یا در آینده وابستگی مالی به شما داشته باشد و می خواهید که برای خودش استقلال داشته باشد.  اگر تفکر کارآفرینانه را در کوک خود پرورش دهید، او یاد خواهد گرفت که موفقیتش در آینده به میزان زیادی به خودش وابسته است و به این که دولت بتواند کاری را ایجاد کند یا خیر وابسته نیست. بنابراین دفعه ی بعدی که کودکتان برای خرید اسباب بازی مورد علاقه اش پافشاری می کند و از شما درخواست پول می کند، به او پول ندهید و به جای آن از او بخواهید تا به راه های  به دست آوردن پول برای خرید آن اسباب بازی فکر کند. این کار شما باعث خواهد شد تا کودک به این باور برسد که برای به دست آوردن هر چیزی باید تلاش کند و البته مهم تر از آن به وی قدرت تفکر خلاقانه را هدیه خواهد داد که یکی از ویژگی های مهم کارآفرینی است. 

 

نکته ی آخر 

شما به عنوان پدر و مادر در قبال آینده فرزندان خود مسئول هستید. 

وقتی کودک شما ده ها ماشین اسباب بازی دارد درحالی که حتی برای یکی از آن ها تلاش نکرده است و شاید بزرگترین تلاشی که کرده است غر زدن و راه رفتن روی اعصاب شما برای خرید آن بوده است، آینده او را خراب کرده اید. 

وقتی کودک شما یک قلک کوچک ندارد تا پول تو جیبی های خود را پس انداز کند، آینده را خراب کرده اید. 

وقتی به کودک خود، آموزش نداده اید که چگونه اسباب بازی های خود را با دیگران به اشتراک بگذارد، به نوعی آینده او را خراب کرده اید. 

و... 

بیایید همین امروز، فقط ذره ای به تربیت درست فرزند خود فکر کنیم تا در آینده ای نزدیک، ما را به خاطر کارهای کوچکی که می توانستیم انجام دهیم و ندادیم سرزنش نکنند. 

 

در جریان باشید که ما این متن رو از https://www.internationalschoolparent.com ترجمه کردیم.

 

شنبه ها حوالی ساعت 16 منتظر ما باشید